کسادی بازار کاغذ دامن لوازم التحریر را هم گرفت/ افزایش ۶۰ درصدی نرخ قلم و کاغذ در یکسال و نیم گذشته/تعطیلی ۲۵۰ واحد صنفی نوشت افزار در مشهد

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد گفت: طی یک سال و نیم‌ پیش حداقل قیمت لوازم‌التحریر ۶۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، همه‌ساله با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی شهریور بازار لوازم‌التحریر رونق مضاعفی پیدا می‌کرد که این حلاوت بابت افزایش میزان فروش تا ماه‌ها، کام فروشندگان نوشت‌افزار را شیرین نگاه می‌داشت اما ظاهرا از هنگامی‌که کرونا پا به مدارس و جامعه گذاشته است اوضاع کاملاً متفاوت شده است.

دانش آموزان می‌گویند برای امسال نیاز به خرید چندانی ندارند و فروشندگان هم می‌گویند کرونا از سال گذشته تاکنون ضربه مهلکی به پیکره بازار خورده است.

یک فروشنده لوازم‌التحریر در این باره می‌گوید: هرچند که ما تا قبل از کرونا هم به دلیل گرانی بیش‌ازحد برخی اقلام و کاهش قدرت خرید مردم با مشکل مواجِه بودیم اما دیگر تا این حد متضرر نشده بودیم.

رضا فتحی اذعان می‌کند: دو سال است بچه‌ها و دانش آموزان به‌جای خودکار، کیف و دفتر، گوشی، تبلت و اینترنت استفاده می‌کنند و لوازم‌التحریرهای دنیای آنلاین جای مداد و پاکن و خودکار را گرفته است. الان بیشترین فروش ما متمرکز بر روی ادارات دولتی و شرکت‌ها است که البته همان ادارات هم مصرفشان، کاهش‌یافته است.

عمده فروش‌شان هم توان خرید ندارند

این فروشنده لوازم‌التحریر اذعان می‌کند: البته نوشت‌افزار یک کالای مصرفی است، به‌طور مثال نیاز به خودکار تمام‌شدنی نیست اما اتفاق دیگری که رخ‌داده این است که قبلاً لوازم‌التحریر ارزان بود و مشتریا وقتی برای خرید می‌آمدند به خرید یک عدد خودکار یا مداد اکتفا نمی‌کردند و لذا از هر خودکار یا مداد یک جعبه ۱۲ عددی برمی‌داشتند اما در حال حاضر آن‌قدر این کالاها گران شده که همان خریداران عمده نیز حالا تکی خریداری می‌کنند.

وی با دستش به قفسه مدادهای رنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از والدین تا سه سال پیش وقتی به این مغازه می‌آمدند حداقل دو جعبه مداد رنگی می‌خریدند که دیگر تا پایان سال مجبور نشوند به بازار قدم بگذارند اما حالا یک جعبه مداد رنگی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده است لذا برای خرید همین جعبه هم مشکل‌دارند و این پا و آن پا می‌کنند.

فتحی افزود: فروش ما متأسفانه نسبت به دو سال گذشته به یک‌سوم رسیده است و به دلیل افزایش قیمت دلار و کاغذ مشتری‌ها ریزش داشتند و لذا امسال هم با این طریقه واکسیناسیون امیدی به رونق بازار و جبران ضرر و زیان‌های رسوب‌کرده در این صنف نداریم.

وی می گوید: در دو سال اخیر قیمت کاغذ روند افزایشی عجیبی داشت که همین موضوع بر قیمت نوشت افزار تأثیر زیادی گذاشت. به عنوان نمونه در حوزه کاغذ باید بیان کنیم که در دو سال اخیر ۴۰۰ درصد گران شد.

تعطیلی ۲۵۰ واحد صنفی نوشت افزار در مشهد

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در گفت‌وگو با ایلنا اظهار می‌کند: اگر در منزل شما شور و شوقی برای رفتن به مدرسه و خرید لوازم‌التحریر هست پس می‌توانید نتیجه بگیرید که بازار و حال‌و روز صنف ما هم خوب است.

سید جواد سید عباسیان در تشریح وضعیت این روزهای بازار نوشت‌افزار به ایلنا می‌گوید: در دو سال اخیر افزون بر ۲۵۰ واحد صنفی ما کرکره مغازه‌شان را پایین کشیده و از این کار کناره‌گیری کردند و حتی ۱۳۰ واحد صنفی حاضر به ابطال جواز کسب خود شدند .

وی هم‌چنین درباره ضرر و زیان‌هایی که در این مدت به همکارانش تحمیل‌شده، ادامه داد: بسیاری از مردم در نگاه نخست به ما می‌گویند شما که ضرر نکردید خودکار دانه‌ای هزار تومان حالا شده ۵ هزار و تومان و سرمایه شما ۵ برابر شده است اما واقعیت این است که ضررهای تحمیل‌شده به صنف ما قابل‌مشاهده نیست.

عباسیان تصریح کرد: بخش اعظمی از همکاران ما در این اتحادیه به‌ویژه آن‌هایی که در حوزه کتاب‌های کمک‌آموزشی و درسی فعالیت دارند متحمل خسارت‌های سنگینی شدند.

وی بابیان اینکه تعطیلی مدارس بسیاری از این کتاب‌ها را بدون مشتری گذاشت افزود: از آنجا که هرسال چاپ این کتاب‌ها تغییر و با اصلاحات جدیدی وارد بازار می‌شود لذا تاریخ‌مصرف این کتاب‌ها گذشت و روی دست فروشندگان ماند. مثلاً سررسیدهایی که به‌صورت کلی همکاران بنده خریداری کردند هم دقیقاً به همین سرنوشت دچار شد و بسیاری از آن‌ها باقیمت‌های گزاف به کاغذ باطله تبدیل شد.

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد توضیح داد: البته بیشترین خریداران سررسید را معمولاً اصناف تشکیل می‌دهند اما به دلیل شیوع کرونا این فرصت از دست رفت.

کسادی بازار فروش سررسیدها

وی با اشاره به اینکه همه‌ساله بازار فروش سررسید در اسفندماه و فروردین داغ می‌شد افزود: با شیوع کرونا متأسفانه تمام اصناف به‌اجبار تعطیل شدند لذا چاپ و نشر تقویم‌ها هم رونق بازار خود را در این دو سال از دست داد.

وی می‌گوید: با توجه به تغییرات بوجود آمده در کتاب‌های درسی،بعید می دانم این کتاب‌ها به درد سال آینده بخورد و باید همکاران من به‌عنوان کاغذ باطله کتاب‌های فروش نرفته را به ضایعاتی بفروشند. این ضرر کمی نیست، با توجه به هاله‌ای از ابهام بودن برگزاری کنکور، کتاب‌های کنکور نیز که بخش مهمی از درآمد صنف است با صد درصد ضرر به ضایعات خواهد رفت زیرا امکان دپو و فروش برای سال آینده را نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد با اشاره به گرانی بسیار زیاد گفت: در بحث تورم چون بسیاری از کالاهای نوشت‌افزار یا وارداتی است یا مواد اولیه‌شان وارداتی است لذا افزایش دلار تأثیر زیاد و مستقیمی بر روی کالاها داشته است.

افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم التحریر

وی میزان تورم و افزایش قیمت‌ها را در طی یک سال و نیم گذشته بیش از ۶۰ درصد عنوان می‌کند و می‌افزاید: در طی یک سال و نیم‌ پیش حداقل قیمت قلم و کاغذ و لوازم‌التحریر ۶۰ درصد افزایش داشته است.

عباسیان با اشاره به این موضوع که طی این دو سال کمک شایانی به این صنف نشده، گفت: عمده مسائل این صنف به بحث درآمدی مربوط است لذا ازجمله تقاضاهایی که در این مدت از دولت داشتیم این بود که به‌جای دریافت ‌مالیات،عوارض معافیت را در پیش‌گرفته و یا این بدهی‌ها به تعویق بیفتد اما متأسفانه هیچ‌یک از آن‌ها محقق نشد.

رئیس اتحادیه کتاب، نوشت افزار و صحافی مشهد به موضوع حذف فروش کتب درسی از صنف نوشت افزار نیز اشاره می‌کند و با انتقاد از این تصمیم‌ می‌گوید: آموزش وپرورش بزرگ‌ترین ظلم را در حق صنف نوشت افزار در حوزه کتاب‌های درسی انجام داد. این اقدام آنان برای گرفتن فروش کتاب‌های درسی از صنف نوشت افزار، مخالف اصل ۴۴ قانون اساسی و ماهیت آموزش و پرورش است.
انتهای پیام/