کاهش قیمت جهانی کاغذ و تأثیر آن بر بازار داخلی/مهار کرونا رونق را به بازار کاغذ بازگرداند

کارشناسان بازار کاغذ از رونقی سخن می‌گویند که بعد از مهار کرونا به این بازار بازگشته است. در عین حال افزایش نرخ دلار تأثیر چندانی بر قیمت‌‌ها در این بازار نداشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ بازار کاغذ این روزها دوباره دچار افزایش قیمت شده است. پس از اینکه در یک ماه گذشته کاغذ تحریر روی بندی 800 تا 820 هزار تومان مانور قیمت داشت‌، حالا طی هفته گذشته به 880 هزار تومان صعود کرد و پس از آن با اندکی کاهش روی بندی 860 هزار تومان ثابت مانده است.

کاغذ تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرم اندونزی نیز به بالاترین قیمت خود در سال‌های اخیر یعنی بندی یک میلیون و 100 هزار تومان رسیده است. علاوه بر آن در سایر اقلام این بازار از جمله کاغذ روزنامه،‌ کرافت،‌ مقوای پشت طوسی و کاغذ پشت چسب‌دار نیز شاهد افزایش قیمت هستیم. کاغذ روزنامه که در هفته‌های گذشته سابقه رسیدن به کیلویی 40 هزار تومان را نیز داشته حالا با کیلویی 38 هزار تومان فروخته می‌شود.

با این حال،‌ کارشناسان معتقد هستند که پس از مهار کرونا در ایران و بازگشت روال عادی به برخی کسب و کارها،‌ بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها رونق نیز تا اندازه‌ای به بازار کاغذ بازگشته است.

محسن قدبیگی، کارشناس بازار کاغذ، در در این زمینه به تسنیم گفت: افزایش قیمت دلار تأثیر چندانی روی قیمت‌ها در بازار کاغذ نداشته است. این گرانی چند 10 هزار تومانی اخیر نیز به دلیل عرضه کمتر از تقاضا رخ داد که برطرف شد.

وی ادامه داد: با مهار شدن کرونا،‌ بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها،‌ برگزاری نمایشگاه کتاب و استقبال مخاطبان از آن موجب شد که رونق نسبی به بازار کاغذ بازگردد. پس از نمایشگاه ناشران بسیاری روانه بازار کاغذ شدند تا کاغذ مورد نیاز برای کتاب‌های تازه خود را فراهم کنند.

قدبیگی تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه ما در تیر و مرداد رجوع تولیدکنندگان دفاتر مشق به بازار را خواهیم داشت،‌ محموله‌های تازه‌ای از کاغذ در راه هستند که یکی از مهمترین آن‌ها هم‌اکنون در حال ترخیص از گمرک است و با ورود به بازار تعادل در قیمت‌ها بیشتر خواهد شد.

وی کاهش قیمت کاغذ و مقوا را به نفع مصرف‌کننده و فروشنده دانست و گفت:‌ قیمت‌های پایین رونق بیشتری را به دنبال خواهد داشت.از سوی دیگر قیمت جهانی کاغذ که مدتی پیش به دلیل جنگ اوکراین بالا رفته بود،‌ دوباره در حال کاهش است و این خود موجب کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی نیز می‌شود.

قدبیگی از ورود کاغذهای تولید داخل کارخانه‌های مازندران و پارس به بازار خبر داد و افزود: اگرچه مقدار فعلی اندک است اما وعده‌هایی برای بالا رفتن میزان تولید داخلی داده شده است که امیدوارکننده است.

در حالیکه کارشناسان بازار کاغذ ورود کاغذهای دولتی به بازا را موجب تعادل بازار در قیمت‌ها می‌دانند که تولیدکنندگان داخلی برای عمل به این مهم نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند.

امید نیک‌نژاد، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران، در این زمینه به تسنیم گفت:‌ ما در کارخانه مازندران امروز بیش از آنکه نیاز به مشتری داشته باشیم،‌ نیاز به حمایت داریم‌. ما سه قلم کالای اصلی برای تولید کاغذ چاپ و تحریر که نیاز اصلی کشور است،‌ نیاز داریم‌، اول چوب که 45 درصد حجم تولید ما را تشکیل می‌دهد،‌ دوم خمیر سفید که به صورت کامل وارداتی است و تولیدی در کشور نداریم. سوم نیز آب اکسیژنه که 20 تا 25 درصد از حجم مواد تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد.

با توجه به اختصاص ارز دولتی جامانده از سال گذشته برای کاغذ به دستور رئیس جمهور و طی شدن فرایند واردات کاغذ‌، به نظر می‌رسد که با ورود کاغذهای دولتی نشر و مطبوعات،‌ تا چند ماه آینده دغدغه و نگرانی جدی برای تامین کاغذ مورد نیاز این مصرف‌کنندگان وجود نداشته باشد،‌ از سوی دیگر با رونق تولید داخلی این انتظار وجود دارد که کاغذ که در چند سال اخیر کالایی گران و پرحاشیه هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای فروشندگان به شمار می‌رفته بازاری توام با آرامش داشته باشد.