چراغ تولید کاغذ چاپ و تحریر پس از چند سال در مازندران روشن شد

کارخانه چوب و کاغذ مازندران از ابتدای بهمن ماه خط pm۱ تولید چاپ و تحریر خود را پس از چند سال وقفه به راه انداخته،‌ قرار است تا پایان سال ۸ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه به بازار عرضه شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ «تولید داخلی کاغذ» کلیدواژه‌ای است که در 10 سال گذشته در کلام مدیریت کلان کشور به وفور استفاده شده است،‌ اما در عمل باید گفت نه تنها اقدامی برای رسیدن به آن از سوی مسئولان و مدیران دولت یازدهم و دوازدهم برداشته نشد بلکه با توجه بیش از اندازه به واردات نفس تولید را بستند. نگاهی به سرنوشت تولید در بزرگترین کارخانه خاورمیانه یعنی کارخانه چوب و کاغذ مازندران در سال‌های گذشته خود گواه این موضوع است.

بیش از 9 سال از تأکید مقام معطم رهبری بر تولید داخلی کاغذ در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال 91 می‌گذرد‌، اما در نتیجه سیاست‌های غلط مدیریتی تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور به صفر رسیده است. با این حال دولت سیزدهم از همان ابتدای روی کار آمدن، تولید کاغذ چاپ و تحریر که نیاز اساسی کشور به کاغذ به شمار می‌رود را در دستور کار خود قرار داده است،‌ کارخانه چوب و کاغذ مازندران به عنوان کارخانه اصلی تولید چاپ و تحریر در کشور که ظرفیت اسمی تولید سالانه 85 هزار تن از این نوع کاغذ را دارد،‌ نیز در سال‌های اخیر در نتیجه نبود مواد اولیه، عدم حمایت از تولید و تغییر مدیریت‌های پی‌در پی به عنوان گزینه اصلی سرمایه‌گذاری برای تولید روی میز است.

این کارخانه که بیش از یک ماه از تغییر مدیریت چند باره آن می‌گذرد،‌ حالا با تلاش مدیریت جدید در آستانه تولید قرار گرفته است،‌ امید نیک‌نژاد مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران پیش از این به تسنیم گفته بود که تجهیز دستگاه‌های خط تولید PM1 تا پایان دی ماه به اتمام می‌رسد و تا پایان سال 8 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر روانه بازار خواهد شد.

ورود کارخانه مازندران به تولید تحریر در حالی اتفاق افتاده است که پس از چندین بار فراخوان مسئولان این کارخانه هنوز نهادهای اصلی مصرف‌کننده کاغذ یعنی وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای امضای قرارداد تولید پا پیش نگذاشته‌اند. با این حال،‌ با فرا رسیدن بهمن خبرها حکایت از از سرگیری تولید مجدد کاغذ روزنامه و تحریر دارد. خط pm1 که مخصوص تولید کاغذ تحریر و روزنامه است، مجدداً راه‌اندازی شده و قرار است تا پایان سال جاری 8 هزار تُن کاغذ چاپ و تحریر تولید و روانه بازار شود. با راه‌اندازی خط تولید چاپ و تحریر در روزهای اخیر بالغ بر 500 تن کاغذ 75 گرمی تولید شده است.

امید نیک‌نژاد، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران، در این زمینه گفت:‌ کارخانه مازندران یک مجموعه ملی و حتی فراملی است و نیاز به حمایت‌هایی در سطح ملی دارد چون بیش از یک میلیارد دلار ماشین‌آلات، امکانات و تجهیزات در این مجموعه وجود دارد که در مسیر تولید کشور موثر است. ما ظرفیت تولید 90 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر را داریم مشروط به این‌که هم مواد اولیه و سرمایه‌ درگردش مهیا باشد و هم خریداران در بازار فروش در داخل با ما همکاری کنند.

وی ادامه داد: برای عمل به توصیه رهبر انقلاب در خصوص تولید کاغذ چیزی جز حمایت از دستگاه‌های اجرایی و دولتی نمی‌خواهد.

نیک‌نژاد هم‌چنین با بیان این مطلب که تولید کاغذ چاپ و تحریر حدود 65 درصد به خارج وابسته است و از چوب خارجی و نرخ ارز بهره می‌برد افزود: تقاضای ما این است که عوارض و مالیات از واردات چوب خارجی که برای تولید کاغذ چاپ و تحریر استفاده می‌شود، برداشته شود. تا هزینه تولید کاهش یافته و توان رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی برای تولید داخلی ایجاد شود. همچنین از آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد نیز می‌خواهیم تا کاغذ مورد نیاز حوزه تحت امر خود را از منابع داخلی تامین کنند.

وی از برنامه کارخانه برای تولید 60 هزار تن کاغذ برای سال آینده خبر داد و خواستار ورود دستگاه‌های نیازمند کاغذ برای امضای قرارداد با کارخانه برای تأمین سرمایه اولیه است.

اگرچه راه‌اندازی خط تولید کاغذ چاپ و تحریر در کارخانه مازندران آن هم پس از چند سال توقف تولید قدم بزرگی به شمار می‌رود،‌ اما باید در نظر داشت که تولید صرف به تنهایی نمی‌تواند ما را در مسیر خودکفایی یاری رساند. باید توجه داشت که توجه به کیفیت تولید حرف اول را در اقبال بازار به تولید داخلی می‌زند،‌ در عین حال ایجاد شرایط رقابت برابر بین تولید داخلی و واردات کاغذ نیز می‌تواند سهم بسزایی در مسیر خودکفایی داشته باشد.

در سال‌های اخیر تولید و واردات در شرایط نابرابری قرار داشتند،‌ از یک سو خمیر کاغذ و کاغذ باطله که مواد اولیه مود نیاز تولید کاغذ است از معافیت مالیاتی وتعرفه گمرکی بی‌بهره بود و در مقابل کاغذ وارداتی معاف از مالیات بود. این مهم البته چندی است که برطرف شده است.

انتهای پیام/