پروژه نظارت بر انتشار گازهای گلخانه ای در خاورمیانه اجرا خواهد شد

زیست آنلاین: یک پروژه جدید که مقر آن در قبرس است و برای جبران خلاء تحقیقات پیرامون انتشار گازهای گلخانه ای در شرق مدیترانه و خاورمیانه اجرا خواهد شد، به سیاستگذاران مناطق آسیپ پذیر کمک خواهد کرد تا گام های مناسبی برای مقابله با تغییرات اقلیمی بردارند.

“ژان اسكایر” مدیر پروژه گفت: راه اندازی این پروژه در قبرس كه یك پروژه حیاتی و یكی از بزرگترین پست های رصد زیست محیطی اروپا است، نظارت بر خاورمیانه که كارشناسان می گویند در حال گرمتر و خشك تر شدن است و در سه سال آینده گازهای گلخانه ای بیشتری نسبت به اتحادیه اروپا تولید خواهد كرد را بر عهده خواهد داشت.

مرکز تحقیقات اقلیمی و مدیترانه شرقی و خاورمیانه بیش از دهها دانشمند برتر شش کشور را گرد هم خواهد آورد و از ماهواره ها و سایر فناوری ها برای نظارت بر انتشار گازهای گلخانه ای استفاده خواهد کرد. این مرکز با 30 میلیون یورو بودجه اتحادیه اروپا و دولت قبرس، مقر خود را در قبرس خواهد ساخت تا از موقعیت استراتژیک خود به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا در همسایگی خاورمیانه استفاده کند.

اسکیار گفت: ماموریت اصلی این مرکز افزایش آگاهی عمومی در مورد تغییرات آب و هوایی در منطقه خواهد بود.

راه‌ اندازی این پروژه همزمان با ابتکار عمل تغییر اقلیم دولت قبرس است و وزیر محیط زیست قبرس، “کاستاس کادیس” در مورد آن گفت: هدف از تهیه برنامه عملی منطقه ای، مقابله با تغییرات اقلیمی است. ما می خواهیم جامعه علمی را با سیاستگذاران همراه کنیم تا به آنها در بهبود وضعیت اقلیمی منطقه کمک کنند.

“میشل جارود”، رئیس پیشین سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد که حتی افزایش دو درجه سانتیگراد هوا، می تواند در افزایش سطح آب دریا، ایجاد مشکل برای منابع آب و جاری شدن سیل تاثیر داشته باشد.

منبع: apnews