وارد کنندگان کاغذ تضمین میدهند بازار کاغذ آرام شود؟

علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاونت فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره فرآیند تزریق کاغذ به بازار و حل مشکل اظهار داشت: فردا صبح جلسه کارگروه کاغذ با حضور اعضا برگزار خواهد شد.

* چه تضمینی برای عرضه کاغذ توسط واردکنندگان با ارز ترجیحی وجود دارد؟

وی با بیان اینکه تاکنون هم پس از مصوبه دولت چند جلسه کارگروه کاغذ برگزار شده، توضیح داد: پس از انتشار فراخوان در سایت ارشاد و دعوت از واردکنندگان کاغذ برای واردات ۲۰ هزار تُن کاغذ(۱۳ هزار تُن کاغذ تحریر و هفت هزار تُن کاغذ بالکی)، از شرکت‌های واجد شرایط خواستیم وارد عمل شوند، در جلسه کارگروه با حضور نهادهای مختلف جمع بندی صورت گرفت و آماده‌ایم در جلسه فردا موارد پیشنهادی، نهایی شود.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که واردکنندگان با ارز ترجیحی، کاغذها را وارد و تحویل دهند و مانند متخلفان سال گذشته از عرضه کاغذ امتناع نکنند، ابراز داشت: این دغدغه که از سوی شما مطرح می‌شود، مورد تذکر نهادهای نظارتی و امنیتی و ما هم بود (با توجه به تجربه تلخ گذشته) از این رو از سوی نهادهای مرتبط ابتدا پالایش افراد واردکننده انجام شد و چنانچه پرونده افراد موردی نداشت، واردکنندگان انتخاب می‌شوند. نکته دیگر هم اخذ تضمین‌های لازم توسط کارگروه کاغذ بود. شروطی مشخص هم در نظر گرفتیم که طبق آنها عمل می‌شود.

وی گفت: همچنین در صورت عدم توزیع و عدم اخذ تأییدیه توزیع کالا به قیمت مصوب شرکت مزبور علاوه بر تضمین یاد شده مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز ماخوذه (قیمت دولتی با قیمت آزاد ارز) است.

مشاور اجرایی وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که برنامه‌ریزی برای تزریق کاغذ واردکنندگان در چه بازه‌ای تعریف شده و قرار است از چه زمان شاهد عرضه کاغذها باشیم، عنوان کرد: بخشی از کاغذها به زودی تزریق خواهد شد؛ چرا که برخی واردکنندگان کاغذ موجود دارند، ولی اینکه زمان دقیق اعلام کنیم که کاغذ تزریق می‌شود، هنوز مشخص نیست، چرا که به همکاری بانک مرکزی نیازمندیم.

* جوادی: نیازمند همکاری بانک مرکزی در مساله کاغذ هستیم

در ادامه از محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد هم درباره کاغذ سوال کردیم که وی گفت: روند خوبی برای کاغذ در حال طی شدن است، کارهای نهایی صورت گرفته و واردکنندگان مشخص شده‌اند، اما نیازمند همکاری بانک مرکزی و تخصیص ارز به هنگام هستیم.

چندی پیش هیات دولت مصوب کرد دلار دولتی (یا همان ترجیحی یعنی ۴۲۰۰ تومانی) به کاغذ تخصیص یابد تا بازار نشر نفسی تازه کند.

براساس بخشنامه‌های شماره ۱۵۶۴۲۱/۹۸ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به موجب قوانین و مقررات مربوطه، شرکت منتخب کارگروه مکلف است همزمان با معرفی به بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات ارزی، ۳۰ درصد از معادل تسهیلات را بر اساس نرخ آزاد ارز (مطابق شاخص‎‌های بانک مرکزی) بابت تضمین عدم انجام تعهدات در موارد مشخص شده ارایه کند.