واردات ۱۱۴ میلیون دلار کاغذ

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای سال جاری تا نیمه اردیبهشت ماه، با واردات بیش از ۱۱۴ میلیون دلار کاغذ موافقت کرد.

کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه‌ترین گزارش خود که امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه منتشر کرده است، از بررسی و تصویب ۲۲۹ پرونده برای واردات کاغذ از ابتدای سال جاری خبر داد.

بر اساس این گزارش واردات بیش از ۱۲۱ هزار تن کاغذ با ارزش بیش از ۱۱۴ میلیون دلار در این پرونده‌ها درخواست و تصویب شده است.

از این میزان مصوب، نزدیک به ۸۵۰۰ تن کاغذ بالک، نزدیک به ۵۶ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر، ۶۷۵ تن کاغذ چاپ و تحریر رول، بیش از ۵۶ هزار تن کاغذ روزنامه و ۴۴۹ تن کاغذ LWC هستند. این موضوع نشان می‌دهد که میزان واردات کاغذ کتاب و تحریر بر سایر انواع کاغذهای وارداتی اولویت داشته است.

با این همه از این میزان مصوب تاکنون تنها کمی بیش از ۴۷ هزار تن کاغذ با ارزش تقریبی کمی بیش از ۴۲ میلیون دلار از گمرک ترخیص شده است و آماده استفاده توسط مصرف‌کنندگان است.

همچنین جداول منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می‌دهد که حجم بالایی از کاغذ فرهنگی مصوب که هنوز برای واردات و ترخیص آنها تعیین تکلیف نشده است، کاغذ روزنامه است که تداوم این وضعیت می‌تواند بحرانی مشابه وضعیت سال گذشته و افزایش قیمت این محصول را برای آنها به بار بیاورد.