واردات انواع کاغذ ۲۰ میلیون دلار کاهش یافت

کاغذ از جمله کالا‌هایی بود که به تدریج از دریافت ارز ترجیحی کنار رفت و اکنون با ارز نیمایی تامین ارز و وارد می‌شود. مجموع واردات انواع کاغذ در سال جاری حدود ۲۰ میلیون دلاری نسبت به پارسال کاهش داشته است.

دیدارنیوز ـ بررسی وضعیت واردات کاغذ در آمار گمرک ایران از این حکایت دارد که از ابتدای سال جاری تا نیمه تیرماه مجموعه واردات خمیر کاغذ، کاغذ روزنامه و کاغذ چاپ و تحریر به حدود ۸۵.۷ میلیون دلار می‌رسد در حالی که این رقم در سال گذشته حدود ۱۰۶.۴ میلیون دلار بوده که نشان دهنده کاهش حدود ۲۰ میلیون دلار از مجموع واردات این بخش است.
واردات ۵۰.۳ میلیون دلاری خمیرکاغذ

این در حالی است که ۵۱.۷ هزار تن خمیرکاغذ به ارزش ۵۰.۳ میلیون دلار واردات در سال جاری صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۰ درصد کاهش دارد، ولی به لحاظ ارزش ۲۱ درصد افزایش یافته است. در سال گذشته ۵۷.۷ هزار تن خمیرکاغذ به ارزش ۴۱.۵ میلیون دلار وارد شده بود.
افزایش واردات کاغذ روزنامه

اما در رابطه با کاغذ روزنامه، ۲.۳ هزار تن به ارزش ۱.۵ میلیون دلار در ابتدای سال جاری تا نیمه تیرماه واردات صورت گرفته است در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۱.۸ هزار تن به ارزش ۱.۳ میلیون دلار کاغذ روزنامه وارد کشور می‌شود.

براین اساس واردات کاغذ روزنامه از لحاظ وزنی ۲۵ درصد و ارزش ۱۴ درصد در سال جاری رشد داشته است.
کاهش واردات کاغذ چاپ و تحریر

اما بررسی وضعیت واردات کاغذ چاپ و تحریر نشان می‌دهد که در دوره بررسی ۴۱.۲ هزار تن به ارزش ۳۳.۹ میلیون دلار واردات انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دارد؛ به طوری که ابتدای سال تا نیمه تیرماه سال گذشته، ۶۵.۳ هزار تن به ارزش ۶۳.۶ میلیون دلار کاغذ چاپ و تحریر وارد شده بود؛ بنابراین در این دوره میزان واردات کاغذ چاپ و تحریر از لحاظ وزنی ۳۷ درصد و ارزش ۴۷ درصد کاهش دارد.