هشدار دربارۀ شکست هدف‌گذاری تولید ۱۴ میلیون تُن گندم| انتقاد از قیمت نجومی کود‌های شیمیایی

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تولید و مکفی نبودن قیمت پیشنهادی خرید تضمینی، نسبت به خروج گندم از چرخه خرید تضمینی و فعالیت دلالان و واسطه‌گران در این بازار هشدار داد.
علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به شروع فصل کاشت در مناطق سردسیر و مناسب بودن وضعیت تامین بذر با تاکید بر همکاری و تلاش خوب گندم‌کاران در تولید محصول کافی و با کیفیت در انتقاد به قیمت تعیین شده خرید تضمینی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و همچنین هزینه‌های زندگی، قیمت پیشنهادی چهار هزار تومان کفاف هزینه‌های تولید و سود منطقی و مکفی برای کشاورزان را ندارد و این موضوع مورد اعتراض نمایندگان و کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست» مجلس نیز است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با تاکید بر اینکه کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست» مجلس به‌عنوان بخش قانون‌گذار در کشور، مسائل را پیگیری می‌کند تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که هر روز قیمت‌ها تغییر می‌کند، در حال حاضر علاوه بر افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های تولید که چند برابر شده است کمبود مواد اولیه نیز بر مشکلات کشاورزان افزوده است.

در حال حاضر کشاورز برای تهیه یک پاکت ۵۰ کیلویی کود دی آمونیوم فسفات، باید ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کند

به گفته ایمانی تنها قیمت کود اوره ثابت مانده است و کود‌های پایه برای کشت گندم که لازمه تولید و زراعت هستند ۵۰۰ تا ۶۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند به طوری که در حال حاضر کشاورز برای تهیه یک پاکت ۵۰ کیلویی کود دی آمونیوم فسفات، باید ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کند و برای هر پاکت کود پتاس باید مبلغ ۵۴۰ هزار تومان هزینه کند؛ که با توجه به نیاز هر هکتار زمین به ۳ پاکت کود فسفات و ۲ پاکت کود پتاس، هزینه قابل توجهی فقط برای این دو نوع کود به کشاورز تحمیل می‌شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به اینکه برای کاشت هر هکتار گندم بالغ بر پنج میلیون تومان نقدینگی لازم است، گفت: علاوه بر کود، هزینه‌های سم نیز افزایش قابل توجهی داشته است به طوری که یک نمونه سم از کیلویی دویست و پنجاه هزار تومان به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و نوع دیگری سم از ۶۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است و در کشت گندم علاوه بر کود و سم، هزینه‌های مربوط به ماشین‌آلات و نیروی انسانی نیز وجود دارد و به همه اینها هزینه‌های برداشت هم باید اضافه شود.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزان انسان‌هایی با سعه صدر بالا هستند که برای حفظ تولید ملی به کاشت گندم با سود کمتر از ۱۵ درصد مشغول هستند، افزود: جامعه کشاورزان شرایط مملکت محدودیت‌های موجود را درک می‌کند، اما باید توجه کنیم که کشاورز هم عضوی از جامعه است و بخشی از امنیت غذایی کشور که بُعد بسیار مهمی از امنیت ملی است توسط این قشر تامین می‌شود بنابراین از مسئولان انتظار داریم تا شرایط تولید و حداقل سود و منفعت کشاورز را در سیاست‌های خود در نظر داشته باشند.
نباید اجازه بدهیم تولید ملی صدمه ببیند و مجبور به واردات شویم
ایمانی دغدغه کشاورزان را تامین نهاده و تولید محصول با کیفیت و کمیت مناسب در پایان فصل عنوان کرد و گفت: اگر نتوانیم مواد اولیه و شرایط مناسب برای تولید را در اختیار کشاورزان قرار دهیم نباید انتظار تولید ۱۴ میلیون تُن گندم را در پایان کار داشته باشیم. نباید اجازه بدهیم تولید ملی صدمه ببیند و مجبور به واردات شویم که هزینه بر و گران است.
وی با بیان اینکه یارانه و حمایت‌های دولت در مقابل هزینه‌های تولید بسیار ناچیز است گفت: تسهیلات و یارانه‌هایی که برای گندمکاران در نظر گرفته شده است در مقابل افزایش هزینه‌های تولید تاثیر گذار نیست، از طرفی سهمیه‌ای که از طرف وزارت جهادکشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، تقاضای کشاورزان را پوشش نمی‌دهد.
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در ادامه گفت‌وگو با تاکید بر اهمیت تامین مواد غذایی در امنیت کشور اذعان داشت: مجلس و کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست» مجلس بخش تخصصی ناظر بر قانون است و باید تصمیمات منصفانه عاقلانه و کارشناسی در این خصوص با حضور و مشورت تشکل‌های مرتبط مسئولان دولت و نمایندگان مردم اخذ شود.
ایمانی توجه به تورم انتظاری را برای تعیین قیمت گندم مهم دانست و گفت: قیمت در شهریور ماه اعلام می‌شود، اما تا خرداد سال بعد تغییرات زیادی در بازار اتفاق می‌افتد که تمام هزینه‌های آن بر عهده کشاورز است و باعث کاهش سود و درآمد کشاورزان می‌شود؛ لازم است که در این مورد بازنگری در قانون صورت گیرد در واقع بسیاری از هزینه‌های تولید مربوط به آبیاری و سمپاشی است که مربوط به سال بعد است.

 

وی افزود: در مرداد ماه هزینه‌ها بسیار کمتر از شرایط کنونی بود و پیشنهاد ۴ هزار تومان در دولت مورد موافقت قرار گرفت، اما با توجه به افزایش هزینه‌ها تا امروز، نیاز است که در قیمت گندم تجدید نظر صورت گیرد.
ایمانی با اشاره به وضعیت بازار آزاد و خرید دولتی برای سویا، نسبت به ایجاد این شرایط برای بازار گندم هشدار داد و گفت: دولت سویا را با قیمت سه هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌کند در حالی که در بازار آزاد کیلویی ۱۲ هزار تومان معامله می‌شود بنابراین کشاورز ترجیح می‌دهد محصول خود را در بازار آزاد به فروش برساند و ما نمی‌خواهیم چنین شرایطی برای بازار گندم اتفاق بیفتد و گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شود و به دست دلالان و واسطه گران بیفتد.