نوشت افراز ایرانی نیاز به بازارپردازی دارد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن فرهنگی ایران‌نوشت گفت: نوشت‌افزار ایرانی نیاز به بازارپردازی دارد و باید در این حوزه از نظام یارانه‌ای دور شویم.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت مدیره انجمن فرهنگی فعالان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی (ایران‌نوشت) با یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی روز گذشته، سه‌شنبه (۱۸ آبان ۱۴۰۰) برگزار شد.در این جلسه اعضای هیئت مدیره با اشاره به قدمت ۱۰ ساله این انجمن فرهنگی و فعالیت‌های آن سخن گفتند و درباره ضرورت تعیین تکلیف حوزه نوشت‌افزار، تشویق تولیدکننده‌ها به تولید نوشت‌افزار ایرانی، تامین کاغذ نوشت‌افزار، برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار، کنترل و نظارت بر چاپخانه‌ها، تجاری کردن محتوای تولیدات داخلی و کاراکترسازی صحبت کردند.

یاسر احمدوند با اشاره به ضروری بودن حمایت از حوزه نوشت‌افزار گفت: باید به سمت بازارسازی حرکت کنیم و از نظام یارانه‌ای دور شویم. وقتی توان تولید وجود دارد و متقاضی خرید هم هست، در نتیجه بازاری برای محصولات وجود دارد و باید به سمت بازارسازی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: یارانه باید به زیرساخت‌ها یا امکانات عرضه و توزیع داده شود. باید درباره این شیوه‌ها هم‌اندیشی بیشتری صورت گیرد. معتقد حمایت از انجمن‌ها هستم. صلاح انجمن‌ها در آن است که متکی به دولت نباشند بلکه به سمت بازاریابی و ایجاد بازار برای کالاها حرکت کنیم.

معاون امور فرهنگی با تاکید بر ضرورت سیاست‌گذاری و هدایت نوشت‌افزار گفت: به نظرم تولیت این حوزه هم‌اکنون در اختیار نهادی نیست. باید برای این موضوع طرحی جامع همراه با حدود مشارکت نهادهای مختلف تدوین و به عنوان یک طرح در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود. باید در این طرح خلاء‌ها و ضرورت تولی‌گری آن مشخص شود.

احمدوند اضافه کرد: اگر تولید نوشت‌افزار یک مقوله اقتصادی نباشد، پیش نخواهد رفت و به شخص یا دولتی متکی نخواهد شد. برای این منظور می‌توان از ظرفیت دیگر نهادها برای این حوزه استفاده کرد. در حوزه کاغذ هم باید گفت که وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود به تولید یا پیگیری موضوع کاغذ نیست اما چون ضرورت ناشران است در این حوزه ورود پیدا کرده است. تولیدکنندگان نوشت‌افزار نیز باید طرح اقتصادی شفافی ارایه دهند تا بتوان برای آن برنامه‌ریزی کرد.