نوسانات قیمت ارز مانعی برای صادرات است

گرگان – عابدی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان گفت: نوسانات قیمت ارز مانعی برای تصمیم‌گیری بخش خصوصی است به همین خاطر باید ارز تک‌نرخی شود تا شرایط برای صادرکننده مطمئن باشد.

امیر عابدی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به‌واسطه زیرساخت‌های قدیمی واردات در کشور ما که از سال‌های پیش وجود دارد، واردات بسیار راحت‌تر از صادرات است مساله ای که بارها تجار و بازرگانان آن را مطرح کردند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان با بیان اینکه صادرات محصولی از کشور پیچیدگی‌های زیادی دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در تداوم صادرات، امنیت صادراتی است که حاصل رشد تولید است.

وی ادامه داد: تقاضا از سیاست‌گذاران در بخش صادرات این است که امور مربوط به صادرات را به بخش خصوصی و تشکل‌ها و نهادهای مربوطه واگذار کنند تا دخالت دولت‌ها در این بخش به کمترین حد خود برسد.

عابدی ضمن اعلام این مطلب که صادرات دنباله‌دار موجب جلب اعتماد خریداران در بازارهای جهانی می‌شود، افزود: اگر به هر دلیلی صادرات ناگهان متوقف شود اعتماد خریدار هم به‌راحتی از دست می‌رود نکته دیگر اینکه تداوم صادرات را می‌توان از راه تولید سفارشی و قراردادی تضمین کرد.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت برای تولید در بسیاری از موارد اعم از تهیه مواد اولیه، تکنولوژی و دانش فنی به کشورهای دیگر وابسته‌ایم و این در حالی است که در بخش کشاورزی بیش از ۹۰ درصد عوامل مؤثر بر این حوزه درون کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه مدیریت بهره‌وری و ایجاد زنجیره تأمین به افزایش و توسعه صادرات این بخش کمک می‌کند، افزود: لازمه این عملیات طرح آمایش در حوزه اقتصاد کشاورزی است تا بتوانیم تمامی محصولات خود را در حوزه زراعت، باغی و گلخانه‌ای به جهان عرضه کنیم.

عابدی ضمن یادآوری اینکه سرمایه‌گذاری در اغلب کشورها، به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه، توسط بخش خصوصی و دولتی انجام می‌گیرد، افزود: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نه‌تنها به‌عنوان جزئی از تقاضای کل بلکه مهم‌تر از آن، منبع رشد و فرصت‌های شغلی در آینده است.

به گفته این فعال اقتصادی، به طور معمول نوسانات قیمت ارز مانعی برای تصمیم‌گیری بخش خصوصی است به همین خاطر نیاز است که ارز تک‌نرخی شود تا شرایط برای صادرکننده مطمئن باشد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی صادرکننده می‌تواند با کشورهای خارجی تجارت کند که بازار ارز دارای ثبات باشد. براین‌اساس انتظار است تا شرایط را برای صادرات تسهیل و نگرانی‌ها و ممنوعیت‌های این بخش برداشته شود تا محصولات ایرانی در بازار جهانی جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.