ناشران قیمت کاغذ در بازار آزاد را افزایش دادند

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا گفت: توقف توزیع کاغذ دولتی توسط ارشاد، ناشران را به سمت بازار آزاد سوق داد که موجب گران شدن کاغذ شد.

 

 

احمد شریفان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به افزایش قیمت در بازار کاغذ طی روزهای پایانی هفته گذشته و امروز گفت:  میزان افزایش قیمت کاغذ چندان زیاد نبوده و در حد 30 تا 40 هزار تومان بود که اغلب در بخش کاغذ چاپ و تحریر رخ داده است.

وی ادامه داد:  دلیل اصلی این افزایش قیمت نیز افزایش تقاضا در بازار طی دو هفته گذشته بوده است. وزارت ارشاد توزیع کاغذ یارانه‌ای را به دلیل تعطیلی‌های دو هفته‌ای تهران متوقف کرده بود. برخی از ناشران برای تهیه کاغذ به بازار آزاد مراجعه کرده بودند که این رجوع ناشران موجب افزایش یک‌باره تقاضا برای کاغذ تحریر شد و در نتیجه قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.

شریفان تصریح کرد:‌ با از سرگیری توزیع کاغذ دولتی توسط وزارت ارشاد تبعاً رکود سابق به بازار کاغذ برمی‌گردد و قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی رکود حاکم بر بازار کاغذ را نگران‌کننده خواند و گفت: متأسفانه با نزدیک شدن به فصل چاپ دفاتر و سررسید نیز بازار کاغذ دچار تعادل در عرضه و تقاضا نشد وهم‌چنان در رکود به سر می‌برد.

شریفان گفت:‌ تعطیلی مدارس‌، نیم شیفت شدن ادارات دولتی‌، تعدیل نیروی کار گسترده و حذف قبوض کاغذی موجب شد تا بازار کاغذ با شوک عجیب و غریبی روبرو و راکد شود. اکنون نیز اغلب فروش روی کاغذ گلاسه و ایندربورد که ویژه کارهای تبلیغاتی است، می‌چرخد.

وی درباره کاغذ داخلی و علی‌الخصوص کاغذ مازندران نیز افزود: متأسفانه خریدار کاغذ داخلی در بازار بسیار اندک است. اکنون کاغذ داخلی تحریر یعنی کاغذ مازندران عمدتاً مصرف خاص دارد و تقاضایی برای آن وجود ندارد؛ زیرا کیفیت کار نیز پایین است.

وی نگرانی بابت کمبود کاغذ در پی کاهش تمایل واردکنندگان برای واردات کاغذ را بی‌مورد دانست و گفت:‌ اکنون انبارها پر از کاغذ است فعلا مشتری وجود ندارد.

شریفان خواستار نظارت واقعی دولت روی بازار کاغذ شد و گفت:‌ بازرسی‌های مقطزعی و نمایشی دردی را دوا نمی‌کند،‌ اینکه ما یک مغازه را نظارت کرده و پلمب کنیم دردی دوا نمی‌کند،‌ نظارت باید به واقعی شدن قیمت‌ها ثبات در قیمت بینجامد.