معاونت مطبوعاتی؛ تدوین سند تبلیغات، پیگیری ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ

معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با هدف رفع دغدغه اصحاب رسانه و بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور در۱۰۰ روز نخست دولت سیزدهم، تدوین سند جامع تبلیغات، پیگیری تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کاغذ و بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه پرداخت یارانه‌ مطبوعات را رقم زد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم با ارائه برنامه‌های خود به مجلس شورای اسلامی، تکالیف کمی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارتخانه را در حوزه مطبوعات و رسانه در سال ۱۴۰۰ با تبیین ریز برنامه های این حوزه در موارد ذیل ترسیم کرد.

ـ ترویج و تحکیم اصول اخلاق حرفه ای در کار مطبوعات و طراحی و تدوین نظام روزنامه نگاری جهت ایجاد فضای سالم مطبوعاتی

ـ توسعه، تقویت و حمایت از مطبوعات تخصصی در حوزه های مختلف

ـ تأمین عدالت فرهنگی با ایجاد زمینه برای رشد نیروهای با استعداد به منظور حضور در عرصه مطبوعات

ـ رشد سطح کیفی مطبوعات کشور جهت حضور در عرصه جهانی

ـ گسترش فضای نقد سالم در حوزه مطبوعات

ـ ایجاد زمینه برای افزایش شمارگان مطبوعات در کشور به منظور خودکفایی مطبوعات

ـ حمایت از گسترش نشریات محلی، استانی و منطقه ای

ـ گسترش آموزش ها و مهارت های مطبوعاتی به منظور سطح کیفی مطبوعات

ـ حمایت از روزنامه نگاران (خبرنگاران، گزارشگران، نویسندگان و…) در گسترش اطلاع رسانی و نقد عملکرد مسئولان و دستگاه های دولتی

ـ تثبیت و گسترش آزادی بیان و قلم در عرصه مطبوعات

ـ ایجاد امنیت شغلی و حمایت های قانونی برای کلیه دست اندرکاران مطبوعاتی

ـ گسترش نفوذ انجمن صنفی روزنامه نگاران با دور ساختن آن از فعالیت های سیاسی و غیرصنفی

ـ تقویت سطح معیشت و برخورداری مالی اهالی مطبوعات

ـ تلاش جهت حفظ و ارتقای شان و منزلت روزنامه نگاران و خبرنگاران

ـ برطرف ساختن کمبودها، موانع و تنگناهای سخت افزاری مطبوعات

ـ تعامل مثبت با قوه قضاییه در جهت حفظ توامان حقوق مطبوعات و منافع عمومی

ـ مقابله با انحصارهای بزرگ مطبوعاتی و ایجاد شرایط برابر رقابتی

ـ بازنگری و به روزرسانی قانون مطبوعات و افزایش نظارت بر عملکرد اهالی مطبوعات

ـ ارتقای نظام اطلاع رسانی دولت و هماهنگ سازی تمامی دستگاه های دولتی شامل وزارتخانه ها، سازمان ها و… در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات و همچنین تقویت جریان اطلاع رسانی برای تبیین اقدامات دولت با تقسیم کار و تأکید بر داشتن پیوست رسانه ای برای هر یک از فعالیت های دولت با استفاده از ظرفیت روابط عمومی ها و تمامی رسانه های فعال در کشور.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اخذ رای اعتماد و ورود به این وزارتخانه از همان ابتدای کار تلاش کرد طبق وعده داده شده، مجموعه اقداماتی را در کوتاه مدت جهت کمک به ارتقا و رشد فرهنگ، هنر و رسانه کشور عملیاتی کند. معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در حال حاضر فرشاد مهدی‌پور است که با مأموریت محوری بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور، از سوی اسماعیلی منصوب شد.

معاونت مطبوعاتی؛ تدوین سند تبلیغات، پیگیری ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ

این معاونت یکی از معاونت‌های مهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران محسوب می شود که وظیفه اعطای مجوز به خبرگزاری‌ها و نشریات، نظارت بر مطبوعات و جراید و روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی در فضای مکتوب و نیز فضای سایبری و را به عهده دارد.

طراحی و تدوین سند جامع تبلیغات با هدف سیاست‌گذاری و راهبریِ نظام تبلیغاتی کشور، پیگیری موضوع تأمین و تخصیص ارز ترجیحی برای واردات کاغذ و تشکیل جلسات متعدد با مدیران مطبوعات و واردکنندگان کاغذ برای به‌روزرسانی سازوکارهای تأمین و توزیع کاغذ مطبوعات از جمله اقدامات و عملکرد معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی در ۱۰۰ روز گذشته به شمار می آید.

همچنین بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه پرداخت یارانه‌ مطبوعات برای سال جاری با هدف کیفی‌سازی و ایجاد عدالت بیشتر در نظام توزیع یارانه‌ها، تهیه توصیه‌های رسانه‌ای مرتبط با مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال رویدادهای مهم داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای بهره‌برداری رسانه‌های داخلی و خارجی همراه با تهیه و تدوین طرح مطالعاتی «شاغلان عرصه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری» به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات به‌ روز از دیگر مواردی است که معاونت مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰۰ روز اول دولت سیزدهم رقم زد.

مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی

محمدمهدی اسماعیلی با انتصاب ایمان شمسایی به سمت مدیرکل مطبوعاتی و خبرگزاری های داخلی این وزارتخانه از وی خواست با بهره گیری از ظرفیت اصحاب رسانه و نیروی انسانی متعهد و انقلابی، در زمینه گسترش فعالیت های مطبوعاتی، نظارت بر فعالیت های مطبوعات و خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیک، حمایت از تشکل های صنفی در حوزه مطبوعات و تأمین آزادی های مصرح در قانون مطبوعات و انجام بهینه وظایف و مأموریت های اداره کل تلاش کند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تلاش و اقدامات جهادی موضوع بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه پرداخت یارانه‌ مطبوعات برای سال جاری با هدف کیفی‌سازی و ایجاد عدالت بیشتر در نظام توزیع یارانه‌ها، تهیه توصیه‌های رسانه‌ای مرتبط با مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال رویدادهای مهم داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای بهره‌برداری رسانه‌های داخلی و خارجی همراه با تهیه و تدوین طرح مطالعاتی «شاغلان عرصه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری» به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات را در زیرمجموعه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰۰ روز اول دولت سیزدهم رقم زدند.

معاونت مطبوعاتی؛ تدوین سند تبلیغات، پیگیری ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ

علاوه براینها ایمان شمسایی در مدت ۱۰۰ روزه فعالیت خود موضوع پیگیری تامین کاغذ مطبوعات را در دستور کارقرار داده و از اولویت های اصلی این مدیریت مدنظر گرفت و در این راستا هم جلسه ای در با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد.

پلمپ سه انبار بزرگ احتکار کاغذ

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از پلمپ سه انبار احتکار کاغذ روزنامه توسط تعزیرات حکومتی خبر داد و از این اقدام آنها قدردانی کرد.

وی ضمن قدردانی از اقدام سریع و بجای سازمان تعزیرات حکومتی، ابراز امیدواری کرد: هرچه زودتر این کاغذها با طی مراحل قانونی در اختیار اهالی رسانه و مطبوعات قرار گیرد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره وضعیت تخصیص کاغذ به رسانه ها و مطبوعات، تاکید کرد: باید تا جای ممکن به تقویت کیفی و کمی تولید کاغذ در داخل کشور کمک شود اما همچنان نیاز است تا واردات کاغد مورد نیاز مطبوعات با ارز نیمایی انجام شود.

معاونت مطبوعاتی؛ تدوین سند تبلیغات، پیگیری ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ

سیاست دولت سیزدهم تاکید بر تقویت تولید داخلی کاغذ

شمسایی همچنین به تقویت تولیدات داخلی کاغذ از سوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از مسائل و مشکلات واردات کاغذ به ویژه معطل ماندن آن در گمرک نیاز است تا تولید داخلی این کالا را به حد مطلوب برسانیم.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نیاز چندهزار تنی کاغذ سالانه توسط مطبوعات و رسانه های کشور اشاره کرد و گفت: چنانچه تولید کاغذ در گذشته در کشور تقویت می شد امروز دیگر و منتظر واردات از خارج کشور نبوده و با نوسانات ارز دچار مشکل نمی‌شدیم.

برنامه‌های وزیر فرهنگ درباره ایرنا

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره در برنامه های ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و فعالیت این رسانه نظام نیز موارد زیر را عنوان کرد:

– ارتقای ایرنا به جایگاه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی و مرجعیت در حوزه اطلاع رسانی.

– حفظ سلامت کلان و راهبردی، وظایف کاربردی، شأن و جایگاه حرفه ای و تخصصی خبرگزاری و رسانه های وابسته.

– رفع فوری مشکلات مالی و اجرایی (بودجه، ساختمان، نیروی انسانی و…).

– هوشمندسازی انتشار اخبار (براساس ویژگی های مخاطبین و شخصی سازی).

– توجه به بخش چند رسانه ای و حضور موثر و جریان ساز در فضای مجازی.

– ساماندهی، تعیین تکلیف و فعال سازی هدفمند دفاتر خارجی ایرنا براساس اولویت های ج.ا.ا در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل.

معاونت مطبوعاتی؛ تدوین سند تبلیغات، پیگیری ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ

عملکرد ایرنا همگام با دولت سیزدهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی علی نادری را به سمت مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) منصوب کرد.

در حکم انتصاب محمد مهدی اسماعیلی خطاب به علی نادری مأموریت های زیربه وی محول شد:

ـ سازماندهی و بازآرایی قدرتمندانه جبهه بزرگ رسانه­ ای دولت مردمی.

– تقویت زیرساخت­ های لازم برای مرجعیت خبری سازمان در کشور و منطقه.

– بازسازی انقلابی ساختاری در جهت کارآمدی و اثربخشی حداکثری.

ـ توسعه قدرت نرم جمهوری اسلامی در فضای بین المللی.

ـ تقویت محتوایی و راهبردی سازمان خبرگزاری در برابر تبلیغات رسانه ای دشمنان.

ـ ارائه تصویر امیدآفرین و عزتمند از نظام مقدس جمهوری اسلامی و میهن سربلندمان ایران.

ـ بهره گیری مستمر از ظرفیت های قانونی شورای عالی خبرگزاری و اعضای فرهیخته آن در جهت افزایش سطح کمی و کیفی فعالیت­ های سازمان.

علی نادری نیز در آیین معارفه خود با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ظرفیت های داخلی و خارجی این خبرگزاری اشاره کرد و گفت: سرمایه انسانی خبرگزاری جمهوری اسلامی می تواند این رسانه را در بالاترین جایگاه قرار دهد تا مرجعیت رسانه ای این خبرگزاری بازیابی شود.

معاونت مطبوعاتی؛ تدوین سند تبلیغات، پیگیری ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ

نادری با اشاره به تحقق عدالت به عنوان شعار دولت بین کارکنان تاکید کرد و ابرازامیدواری کرد تا محدودیت های ساختاری و بودجه ای مانع از تحقق این هدف نشود.

وی سیاست ایرنا را کمک به برنامه های دولتمردان جهت تحقق و امیدوار کردن مردم با تمام توان و ظرفیت دانست و افزود: ایرنا خبرگزاری کل نظام است و مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه باید آن را رسانه خود بدانند.

نادری خاطرنشان کرد: عدالت گستری، مبارزه با فساد و گره گشایی از مسایل مردم جزو اولویت های راهبردی و گفتمانی دولت است و ما هم در ایرنا همین نکات را مد نظر قرار می دهیم.

علی نادری نیز به عنوان مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با به کاری گیری همه ظرفیت ها مجموعه اقدامات زیر را در مدت فعالیت خود در دولت مردمی رقم زد:

توجه به آموزش و ارتقای منابع انسانی متناسب با اقتضائات جدید رسانه‌ای

-تصمیم‌گیری و اقدام در عرصه خبررسانی و توسعه دیپلماسی رسانه‌ای.

-برنامه ریزی جهت گسترش و تقویت ابعاد استانی، شهرستانی و بین المللی سازمان با هدف تقویت مرجعیت خبری ایرنا در داخل و منطقه.

-جریان‌سازی برای استفاده از ظرفیت‌های رایزنی های فرهنگی در خارج از کشور با تأکید بر بهبود حوزه مدیریت افکار عمومی جهت نفوذ انقلاب اسلامی در کشورهای همسایه.

-برنامه ریزی و هماهنگی جهت پیشرفت فضای مجازی به فراخور پیشرفت در حوزه فناوری و تکنولوژی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی ایرنا.

-برنامه ریزی در راستای توسعه تولیدات چندرسانه‌ای ایرنا با تاکید بر تقویت بعد تولیدات تصویری، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی جدید همگام با خبرگزاری‌های مطرح دنیا.

-گسترش فعالیت سازمان خبرگزاری در راستای عدالت گستری، مبارزه با فساد و گره گشایی از مسائل مردم همراه با اولویت‌های راهبردی و گفتمانی دولت (شعار دولت سیزدهم).

-تولید و انتشار ۱۱ عنوان افکارسنجی برخط در تارنمای ایرنا.

-توسعه همکاری‌های رسانه‌ای میان خبرگزاری مالزی و دیدار سفیر ایران در مالزی با رئیس خبرگزاری رسمی مالزی (برناما).

-هماهنگی جهت برگزاری نمایشگاه مشترک عکس خبرگزاری ایرنا و اسپوتنیک روسیه در ماه جاری میلادی در چارچوب گسترش همکاری‌های رسانه‌ای فی مابین با هدف آشنایی مردم دو کشور با تاریخ، فرهنگ و روابط دوجانبه دو ملت.

-انعقاد تفاهم نامه همکاری‌های حرفه‌ای میان ایرنا و گروه رسانه‌ای مسقط (عمان).

– دیدار با اسخت اورزبای سفیر قزاقستان در تهران

معاونت مطبوعاتی؛ تدوین سند تبلیغات، پیگیری ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ

تصمیم‌گیری و اقدام در بازنگری اسناد بالادستی، قوانین و ساختار سازمانی

-برنامه ریزی در جهت برگزاری منظم جلسات مجمع عمومی و شورای عالی سازمان با حضور حداکثری اعضاء.

-امکان سنجی برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای خبرنگاران خارج از سازمان خبرگزاری.

-بررسی حقوقی تفاهم نامه‌های منعقده با شیلات، بنیاد شهید و خانه صنعت معدن وتجارت.

به گزارش ایرنا، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰۰ روز اخیر تلاشی مضاعف کرد تا حد ممکن و معقول در بازه زمانی کوتاه بسیاری از امور مربوط به این حوزه و به ویژه اصحاب رسانه ساماندهی شود.