قیمت کاغذ از مرز یک میلیون تومان گذشت/ کاغذهای جدید در راه است

قیمت کاغذ از مرز یک میلیون تومان گذشت/ کاغذهای جدید در راه است
افزایش قیمت هفته گذشته در ظهیرالاسلام، قیمت هر بند کاغذ تحریر را به یک میلیون و ۹۰ هزار تومان رساند؛ قیمتی که تاکنون در این بازار بی‌سابقه بوده. همزمان مدیرکل دادگستری هرمزگان از روند تدریجی کاهش قیمت کاغذ در روزهای آتی خبر داده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ روند افزایشی قیمت کاغذ که بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا آغاز شده بود‌، همچنان ادامه دارد و قیمت هر بند کاغذ 70 در 100 با گرماژ 70 گرم را به یک میلیون و 90 هزار تومان رسانده است. البته هر بند کاغذ تحریر 60 در 90 نیز که در هفته گذشته به بندی 800 هزار تومان رسید‌، امروز با اندکی کاهش قیمت، به بندی 760 هزار تومان رسیده است.

بنا به گفته کارشناسان بازار کاغذ‌‌، خودداری چند شرکت واردکننده کاغذ از عرضه  فروش کاغذ در هفته منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی منجر به افزایش بی‌دلیل قیمت کاغذ تحریر شده است. این در حالی است که کاغذ تحریر به اندازه کافی در بازار موجود است و نگرانی از بابت کمبود آن وجود ندارد.

محسن قدبیگی کارشناس بازار کاغذ در این زمینه به تسنیم می‌گوید: افزایش قیمت فعلی بدون دلیل بوده و مطمئنا در روزهای آتی با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد،‌ چرا که هم بنا به گفته مدیرکل دادگستری هرمزگان کاغذهای جدیدی در راه است و هم روند عرضه و تقاضا بازار را به تعادل می‌رساند.

افزایش قیمت در بازار کاغذ تنها به کاغذ تحریر اختصاص نداشته است،‌ بلکه کاغذ روزنامه نیز با کمی تغییر به کیلویی 39 هزار تومان رسید.مقوای پشت طوسی،‌ کاغذ A4 و کاغذ کاربن لس نیز از دیگر اقلام این بازار است که با افزایش قیمت روبرو شد.

در هفته گذشته ناشران بسیاری از افزایش قیمت‌ها در بازار کاغذ انتقاد داشته و آن را موجب کمرنگ‌تر شدن روند انتشار کتاب دانسته‌اند،‌ در عین حال وزارت ارشاد با کارخانه چوب و کاغذ مازندران برای تولید ماهانه 1000 تُن کاغذ مورد نیاز برای نشر قرار داد بسته است.