قوانین و مجازات‌ مقابله با متجاوزان منابع طبیعی تشدید و بازدارنده شود

درپی شهادت جواد غلامی- فرمانده فقید یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان چناران – انجمن علمی جنگلبانی ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه، از رییس دستگاه قضا درخواست کرد که قوانین و مجازات های شدیدتر و بازدارنده‌تری برای مقابله با متجاوزان منابع طبیعی اعمال شود.
قوانین و مجازات‌ مقابله با متجاوزان منابع طبیعی تشدید و بازدارنده شود
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی، در نامه انجمن علمی جنگلبانی خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای – رییس قوه قضاییه آمده است: احتراما همانگونه که استحضار دارید یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با کمترین پشتیبانی حقوقی، قضایی و تجهیزاتی در شرایطی که ساده‌ترین امکانات دفاعی و حق برخورد با متخلفان و متجاوزان را ندارد و به‌تنهایی در خط مقدم مقابله با زمین‌خواران و قاچاقچیان دست خالی از انفال و ثروت‌های عمومی علی‌الخصوص عرصه و اکوسیستم‌های جنگلی و مرتعی کشور حراست می‌کنند ولی در مقابله با زمین‌خواران و قاچاقچیان نیروهای حفاظت در خط مقدم  دفاع از آب و خاک کشور تنها هستند.

معضلات اقتصادی و اجتماعی، حل نشدن برخی عوامل تخریب جنگل‌ها از جمله قاچاق چوب، معضلات دام و عدم پشتیبانی کامل فنی و حقوقی توسط سایر واحدهای سازمان برای یگان حفاظت سبب شده سنگینی بار حفاظت فیزیکی موجب فرسودگی نیروهای حفاظتی و ایجاد فشار مضاعف بر این نیروی خدوم وایثارگر شود.  با کمال تاسف و تاثر بار دیگر یکی از جنگلبانان صدیق و پرتلاش کشورمان مرحوم مهندس جواد غلامی فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چناران در استان خراسان رضوی در راه دفاع از  انفال و حقوق عمومی ملت ایران در حین انجام وظیفه و به منظور اجرای حکم قضایی رفع تصرف غیر قانونی مورد حمله قرار گرفت و به ضرب گلوله ضارب و متصرف غیر قانونی به شهادت رسید.

انجمن علمی جنگلبانی ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره و مجاهدت‌های شبانه روزی همه شهیدان منابع طبیعی ایران شهادت این عزیز بزرگوار و مدافع منابع طبیعی کشور را به خانواده بزرگ جنگلبانان ایران و به‌خصوص خانواده محترم آن شهید بزرگوار تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال شادی روح و علو درجات واسعه  آن شهید و صبر و شکیبایی برای بازماندگان مسئلت دارد. ایادی منفعت طلب و متجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی کشور بدانند که شهادت همکار عزیزمان ما را در حفاظت و صیانت از منابع طبیعی ایران مصرتر نموده و با عزم و اراده‌ای قوی‌تر در مقابل کسانی که قصد تعدی و دست درازی به منابع طبیعی کشور را داشته باشند خواهیم ایستاد ‌و اجازه نخواهیم داد خون شهیدان منابع طبیعی پایمال گردد.

آنچه امروز در شهادت مظلومانه مرحوم جواد غلامی در شهرستان چناران در خراسان رضوی شاهد آن هستیم بعد از زیاده خواهی متجاوزان به منابع طبیعی ریشه در عدم اقتدار قانون در مقابله با زمین‌خواران و قاچاقچیان دارد. شهادت این جوان نخبه و غیرتمند تا زمانی که تنقیح قوانین بازدارنده، مقابله شدید و بازدارنده با متجاوزین و جدی گرفتن موضوع در حاکمیت شدت نگیرد نه اولین نمونه از این دست اتفاقات ناگوار خواهد بود و نه پایان آن. قوانین برخورد با قاچاق چوب از نوع تعزیری و مجازات‌های درجه هفت است و اجرای آن هیچ بازدارندگی ندارد. تهدید، توهین و ضرب و جرح مامورین منابع طبیعی و مشکلاتی که زیاده‌خواهان و متجاوزین برای این عزیزان به وجود می آورند مانع از امر حفاظت است و این یک سد بزرگ برای حفاظت از انفال است.

با توجه به عدم توجه وزارت جهاد کشاورزی به معضلات جنگلبانان خواهشمند است دستور فرمایید کارگروه تخصصی ویژه‌ای از نمایندگان دستگاههای سازمان‌های ذیربط ( قوه قضاییه، سازمان جنگلها، سازمان حفاظت محیط زیست، کمیسیون قضایی و  حقوقی مجلس، بنیاد شهید، وزارت دادگستری، نیروهای انتظامی و بسیج و سایر ارگان‌های مرتبط) جهت حل ریشه‌ای معضلات تشکیل تا در سایه تصمیمات متخذه موضوع حفاظت طبیعت و حافظان آن مورد پشتیبانی جدی قضایی و قانونی قرار گیرد.»