فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی: حمل چوب بدون مجوز الکترونیکی قاچاق است

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ رضا اکبری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در سمنان افزود: صدور مجوز حمل چوب در بستر دولت الکترونیک در ۳۱ استان کشور راه‌اندازی شد و باید مجوز از این درگاه صادر شود و مجوزهای کاغذی فاقد ارزش قانونی است و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: طبق استانداردها برای حفاظت از عرصه‌های مرتعی و جنگلی کشور باید ۳۶ هزار نیرو در یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مشغول به کار باشند که اکنون یگان حفاظت این سازمان پنج هزار و ۳۰۰ نیرو و برای کاهش فاصله کمبود نیروی انسانی با استانداردها راهبرد هوشمندسازی یگان در دستور کار است.

وی با اشاره به وسعت ۱۴ و نیم میلیون هکتاری عرصه‌های جنگلی، اضافه کرد: طبق استاندارد جهانی به ازای هر یکهزار هکتار باید یک نیروی یگان حفاظت مشغول به خدمت باشد و در مجموع ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر فقط باید در بخش حفاظت از جنگل‌ها فعال باشند که اکنون اینطور نیست و مجموع نیروی انسانی یگان حفاظت پنج هزار و ۳۰۰ نفر است.

اکبری تصریح کرد: سال گذشته ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار به یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری اختصاص یافت و برای هوشمندسازی یگان حفاظت این سازمان ۲۴۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی افزود: در مرحله اول هوشمندسازی ایجاد مرکز مانیتورینگ و نصب دوربین برای پایش عرصه‌های مرتعی در مراکز استان‌ها و در مرحله بعدی در شهرستان‌ها پیگیری می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، راه‌اندازی پنجره واحد زمین را از دیگر دستاوردهای این سازمان برشمرد و گفت: هرگونه تغییر در عرصه‌های منابع طبیعی به وسیله تصاویر ماهواره‌ای شناسایی و سپس با اعلام هشدار به استان‌ها، گزارش می‌شود و این دستاورد ظرفیتی ارزشمند در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی است.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

اکنون ۸۳ درصد عرصه های کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد که از این میزان ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل در پنج رویشگاه مختلف، ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار بیابان است.

از ۹ و هفت میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸ و پنج درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و سه و ۶ درصد جنگل است.