طی یک سال و نیم آینده در زمینه‌ی تولید کاغذ سیگار و فیلتر خودکفا می‌شویم

محمدرضا تاجدار گفت: تا یک سال و نیم آینده در زمینه‌ی تولید کاغذ سیگار و کاغذ فیلتر خودکفا می‌شویم و نیاز وارداتی کشور متوقف می‌شود.
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، محمدرضا تاجدار امروز در نشست خبری اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال ۵۲ میلیارد و ۲۳۵ میلیون نخ سیگار تولید شد که در مقایسه با میزان تولید در سال گذشته که ۴۵ میلیارد و ۵۸۸ میلیون نخ بود رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس انجمن دخانیات افزود: در ۹ ماهه امسال تنباکوی معسل سه میلیون و ۱۰۱ هزار و ۵۶۲ کیلوگرم تولید داشتیم که در مقایسه با پارسال که سه میلیون و ۴۹۴ هزار و ۲۲۳ کیلوگرم بوده افت ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: رشد تولید سیگار ناشی از عدم افزایش مالیات در سال جاری بود و هر آنچه قرار بود از طریق افزایش قیمت رخ دهد مجموعه تولید با افزایش تولید آن را جبران کرد. اما در حوزه تنباکو آمار نشان می‌دهد افزایش نرخ مالیات موجب کاهش تولید شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: مصرف سیگار در کشور سالانه ۸۰ میلیارد نخ است که در حال حاضر ۸۰ تا ۸۵ درصد بازار به صورت قانونی تأمین می‌شود و ۱۵ تا ۲۰ درصد به صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد می‌شود بنابراین سالانه تقریباً ۱۵ تا ۲۰ میلیارد نخ سیگار به صورت قاچاق در کشور توزیع می‌شود.

تاجدار در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر این که آیا برنامه‌ای برای استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در جهت کاهش وابستگی به واردات مواد اولیه سیگار انجام شده است، اظهار کرد: برای تولید سیگار ۲۱ مواد اولیه استفاده می‌شود که ۱۶ قلم آن بومی سازی شده و در داخل تولید می‌شود، اما بعضی از مواد اولیه از جمله استات سلولز، کاغذ سیگار و فیلتر هنوز وارداتی هستند، اما سرمایه گذاری‌های قابل ملاحظه‌ای در این حوزه انجام شده است. تا یک سال و نیم آینده در زمینه‌ی تولید کاغذ سیگار و کاغذ فیلتر خودکفا می‌شویم و نیاز وارداتی کشور متوقف می‌شود. اما در استات سلولز که بخش مهمی از تولید فیلتر است هنوز نتوانستیم اقداماتی داشته باشیم البته با چند شرکت وارد مذاکره شدیم تا تحقیقات اولیه برای تولید این ماده را انجام دهند و این کالای مهم را بومی سازی کنیم.