ضرورت ایجاد شهرک ویژه و تخصصی چوب؛ مسئولان پای‌ کار باشند

همدان – ایجاد شهرک تخصصی صنفی صنعتی چوب در همدان درخواست فعالان این بخش است تا کارها به‌صورت متمرکز دنبال شده و مسیر صادرات تولیدات هموار شود اما در تحقق این خواسته همت مسئولان حرف اصلی را می‌زند.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنایع چوبی از گستردگی قابل‌توجهی در بخش صنوف و صنعت استان همدان برخوردار است و ۳۰ هزار واحد صنفی در این بخش در همدان فعال هستند.

دقیق که می‌شویم امروزه چوب و مواد سلولزی، جزء لاینفک زندگی بشر شده‌اند و فعالیت‌های صنایع مرتبط با جنگل و یا چوب و کاغذ نیز از پر اشتغال ترین فعالیت‌های تولیدی محسوب می‌شود تا آنجا که چوب و منابع تولیدی آن در اقتصاد و توسعه نقش بسزایی دارند.

بااین‌حال صنعت چوب نیز به‌مانند سایر صنایع با برخی مشکلات و دشواری‌ها همراه است که گفتگو با فعالان این بخش به‌ویژه آن‌ها که در صنعت چوب حرف برای گفتن دارند از وجود مشکلاتی پرده برمی‌دارد که لزوم رفع آن‌ها بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

وسعت فعالیت در صنعت چوب همدان بسیار زیاد است و به‌نوعی اولین صنعت اقتصادی استان همدان محسوب می‌شود

رئیس اتحادیه صنف درودگران همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه وسعت فعالیت در صنعت چوب همدان بسیار زیاد است و به‌نوعی اولین صنعت اقتصادی استان همدان محسوب می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار واحد صنفی با تعداد ۵۰ هزار نفر اشتغال به‌صورت مستقیم مسئولیت بخش بزرگی از صنعت چوب استان همدان را بر عهده‌دارند.

ضرورت ایجاد شهرک تخصصی چوب در همدان| مسئولان پاشنه کشیده پای‌کار باشند

ایرج توکلی بابیان اینکه با این وسعت کاری که در صنعت چوب وجود دارد بالطبع مشکلات این بخش هم بسیار زیاد است، اضافه کرد: با توجه به تعداد واحدهای تولیدی که در استان همدان به‌خصوص در شهر همدان وجود دارد، به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین مشکلی که با آن مواجه باشیم عدم وجود یک شهرک تخصصی صنعت چوب است.

چندین سال است که به دنبال تحقق این موضوع هستیم و باوجوداینکه رایزنی‌هایی با مسئولین استانی اعم از مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی، استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان و دیگر متولیان صورت گرفته اما متأسفانه تا به امروز به نتیجه نهایی مبنی بر راه‌اندازی و تأسیس یک شهرک تخصصی صنعت چوب نائل نشده ایم

رئیس اتحادیه صنف درودگران همدان گفت: چندین سال است که به دنبال تحقق این موضوع هستیم و باوجوداینکه رایزنی‌هایی با مسئولین استانی اعم از مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی، استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان و دیگر متولیان صورت گرفته اما متأسفانه تا به امروز به نتیجه نهایی مبنی بر راه‌اندازی و تأسیس یک شهرک تخصصی صنعت چوب نائل نشده ایم.

وی در تکمیل صحبت قبل خود اضافه کرد: صرفاً چندین قطعه محدود زمین در شهرک بوعلی یک برای تشکیل شهرک تخصصی صنعت چوب پیشنهاد شد اما به دلیل حجم بسیار زیاد تقاضا در این بخش این پیشنهاد مقبول نیفتاد.

توکلی با عنوان اینکه امروزه به دلیل گرانی قیمت ملک، کارگاه، کارخانه و مغازه، همکاران فعال در صنعت چوب از پس اجاره‌بها برنمی‌آیند و کم‌کم در حاشیه شهر و در مکان‌هایی که خیلی هم کاربردی ندارند مستقر می‌شوند، اضافه کرد: به همین جهت مخصوصاً در بخش تولیدی و کارگاهی نیاز مبرم داریم که واحدهای فعال در صنعت چوب استان همدان در یک مکان متمرکز مستقر شوند.

ضرورت ایجاد شهرک تخصصی چوب در همدان| مسئولان پاشنه کشیده پای‌کار باشند

توکلی در ادامه بابیان اینکه در شهرها و استان‌های اطراف همدان که حتی حجم فعالیت آن‌ها در بخش صنعت چوب کمتر است دارای شهرک‌های تخصصی خوبی هستند، اضافه کرد: ازجمله شهرهای نزدیک به همدان شهرستان ملایر است که از شهرک صنعتی چوب خوبی برخوردار است ولی با تمام این اوصاف همتی در این زمینه در شهر همدان انجام نگرفته است.

مسئولین درزمینهٔ حل این مشکل و تشکیل و راه‌اندازی شهرک تخصصی صنعت چوب جوابشان منفی نیست ولی اینکه به‌صورت جدی پای‌کار باشند تا در این خصوص زمین واگذار شود به امروز این اتفاق نیفتاده است

رئیس اتحادیه صنف درودگران همدان بابیان اینکه مسئولین درزمینهٔ حل این مشکل و تشکیل و راه‌اندازی شهرک تخصصی صنعت چوب جوابشان منفی نیست ولی اینکه به‌صورت جدی پای‌کار باشند تا در این خصوص زمین واگذار شود به امروز این اتفاق نیفتاده است، اضافه کرد: مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان مبنی بر راه‌اندازی و ایجاد شهرک تخصصی چوب نیز تدوین‌شده است.

توکلی در ادامه مطلب قبل خود با اشاره به اینکه چندین مرتبه طی فراخوان‌های متعدد از فعالان صنعت چوب و همچنین از اتحادیه مبلمان استان خواسته‌شده که مشکلات و متراژ کارگاهی خود را به اتحادیه بفرستند و طی چند روز آینده هم فرمی برای فعالان صنعت چوب ارسال خواهد شد تا به‌صورت جمعی درزمینهٔ ایجاد یک شهرک تخصصی صنعت چوب اقدام شود، عنوان کرد: امیداست مسئولین استان در این رابطه پاشنه کشیده پای‌کار باشند تا زمینی برای تشکیل شهرک تخصصی صنعت چوب اختصاص پیدا کند.

نظر ما واگذاری زمین در شهرک بوعلی ۳ به وسعت ۳۰ تا ۴۰ هکتار برای ایجاد شهرک تخصصی صنعت چوب است که امیدواریم این اتفاق در آینده نزدیک بیافتد

رئیس اتحادیه درود گران همدان گفت: نظر ما واگذاری زمین در شهرک بوعلی ۳ به وسعت ۳۰ تا ۴۰ هکتار برای ایجاد شهرک تخصصی صنعت چوب است که امیدواریم این اتفاق در آینده نزدیک بیافتد.

ضرورت ایجاد شهرک تخصصی چوب در همدان| مسئولان پاشنه کشیده پای‌کار باشند

توکلی با اشاره به اینکه ۳۰ قطعه زمین از زمین‌های شهرک صنعتی بوعلی با همکاری استاندار همدان و همچنین مسئولین شرکت شهرک‌های صنعتی خریداری‌شده اما باوجوداینکه قطعه‌بندی هم شد و تعدادی از سوله‌ها هم زده‌شده است در حال حاضر جهت خرید آهن موردنیاز ساخت سوله‌ها همکاران و فعالان صنعت چوب در مضیقه هستند، اضافه کرد: در این خصوص نیاز به واگذاری تسهیلات بانکی است تا واحدهای تولیدی را راه‌اندازی کنیم.

رئیس اتحادیه صنعت چوب همدان تأکید کرد: امروز ایجاد شهرک تخصصی صنعت چوب نیاز مبرم فعالان صنعت چوب استان همدان است و مسئولین باید در واگذاری زمین پاشنه کشیده پای‌کار باشند.

فعالیت ۱۶ هزار نفر در حوزه ساخت و پردازش مبل و منبت در استان همدان

رئیس اتاق بازرگانی همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به فعالان صنعت چوب استان همدان بابیان اینکه ۱۶ هزار نفر در حوزه ساخت و پردازش مبل و منبت در استان همدان مشغول فعالیت هستند، گفت: هشت هزار کارگاه در شهرستان‌های مختلف، ملایر و تویسرکان و شهرستان‌های دیگر دایر است که فعالان در کار مبل و منبت مشغول به کار هستند.فعالان حوزه صنعت چوب در کشور سرشناس هستند و ۶۰ درصد مبلمان کشور در استان همدان تولید می‌شود

علی‌اصغر زبردست با عنوان اینکه خانواده بزرگ صنعت چوب همدان در کل کشور مطرح هستند، افزود: فعالان حوزه صنعت چوب در کشور سرشناس هستند و ۶۰ درصد مبلمان کشور در استان همدان تولید می‌شود.

ضرورت ایجاد شهرک تخصصی چوب در همدان| مسئولان پاشنه کشیده پای‌کار باشند

وی با اشاره به این‌که برخی در تولید و ساخت مبل و منبت خاموش حرکت می‌کنند، درحالی‌که با این حرکت خاموش نمی‌توانند توجه مسئولین استان را به کار خوبی که ارائه می‌دهند جلب کنند، گفت: فعالان حوزه چوب در امر جلب‌توجه مسئولان استانی پیش‌قدم نشده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش خصوصی استان همدان ظرفیت خوبی برای ایجاد شهرک صنعتی خصوصی چوب در استان دارد ضمن اینکه با ایجاد این شهرک بحث حمایت از مصرف‌کننده نیز موردتوجه قرار می‌گیرد اما در این مسیر همراهی مسئولان نیز ضروری است تا به اهداف تعیین‌شده جامه عمل پوشانده شود.