سنگ، کاغذ، قیچی واردات

شیراز-ایرنا- کاغذ یکی از محصولاتی است که سهم قابل توجهی در سبد محصولات وارداتی کشور دارد و این در حالی است که ظرفیت تولید این محصول از سنگ در استان فارس وجود دارد و بهره‌گیری عملی از این ظرفیت می‌تواند فرصتی برای خودکفایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور باشد.

 

در سال جهش تولید و شرایط تحریمی و مشکلات پیش روی کشور در حوزه ارز، توجه به ظرفیت های داخلی برای کاهش واردات باید مورد توجه قرار گیرد.
یکی از این حوزه ها تولید کاغذ مورد نیاز کشور از سنگ است که استان فارس یکی قطب های معادن و مواد معدنی کشور محسوب می شود و ظرفیت قابل توجهی در این زمینه دارد.
کاغذ معدنی، محصولی شبیه کاغذ و ماده اصلی تشکیل‌ دهنده آن کربنات کلسیم است، از ویژگی های تولید کاغذ از سنگ می توان به آسیب نرسیدن به محیط‌ زیست اشاره کرد چرا که برای تولید کاغذ، نیاز به قطع درختان و مصرف آب نیست.
هیات دولت در سال ۱۳۹۶ با توجه به ظرفیت معادن موجود در استان فارس و با هدف رفع محرومیت به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) مجوز داد تا نسبت به سرمایه گذاری در پروژه تولید کاغذ از سنگ در شهرستان خرامه اقدام کند.
اجرای این پروژه در شهرستان خرامه، با توجه به برخورداری استان فارس از ظرفیت معادن، می تواند فرصتی برای خوکفایی کشور در حوزه کاغذ و جلوگیری از خروج ارز از کشور باشد.
بر اساس ویژگی‌های زمین شناسی معدنی، در حال حاضر ۲۳ نوع ماده معدنی از معادن استان فارس استخراج می‌شود.
شناسایی ۳۷ نوع ماده معدنی در فارس و برداشت ۲۳ نوع ماده معدنی از معادن انواع سنگ‌های تزیینی و نما با مزیت صادراتی و تولید در حدود ۱۸ درصد از کل تولید کشور، تولید انواع خاک‌های نسوز و صنعتی، وجود ظرفیت‌های سنگ آهک در شمال، شمال شرق و شرق استان فارس، کشف ذخایر دولومیت در جنوب فارس و پیگیری برای تکمیل مطالعات شناسایی و اکتشافات نیکل به عنوان فلز استراتژیک در استان و منابع عظیم انواع مصالح ساختمانی از جمله قابلیت‌ها و توانمندی‌های معدنی این استان به شمار می‌آید.

الزامات تولید کاغذ از کربنات سدیم
امیر بیات معاون وزیر صمت و سرپرست شرکت توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) هشتم مهرماه در دیدار استاندار فارس در پاسخ به درخواست وی برای راه‌اندازی کارخانه استحصال کاغذ از کربنات سدیم در خرامه، با اشاره به دانش فنی بالای مورد نیاز برای راه‌اندازی این کارخانه گفت: استحصال انواع کاغذ های RMP با ضخامت ۰.۰۴ تا یک میلیمتر از سنگ های کربنات کلسیم به عنوان مواد اولیه این محصول تنها بخشی از الزامات راه اندازی این واحد صنعتی است.
وی نیروی انسانی، دانش فنی و ماشین آلات مورد نیاز از جمله سایر ابعاد ضروری اجرای طرح است که ایدرو در این زمینه با روزآمد سازی مطالعات فنی، اقتصادی و امکان سنجی پروژه زمینه اجرایی شدن پرشتاب تر آن را پی گرفته است.
به گفته بیات برآورد ارزش روز سرمایه گذاری ارزی و ریالی تمامی فازهای عملیاتی این طرح حدود ۵ هزار میلیارد ریال است که ایدرو در فاز نخست سال جاری عملیات تکمیل ظرفیتی در حدود پنج هزار تن انواع کاغذ RMP را از مجموع ۲۰ هزار تن در دستور کار خود دارد.
استاندار فارس نیز در این دیدار گفت: شتاب‌بخشی در راه اندازی کارخانه کاغذ سازی شهرستان خرامه می تواند باعث ایجاد اشتغال و بهره گیری از این صنعت زیست محیطی در منطقه و رونق صنایع وابسته در شهرستان  خرامه باشد که به همین منظور تلاش می‌شود با مشارکت و تامین مالی از سوی بانکها این کارخانه با کمکهای فنی و حمایتی ایدرو مورد بهره برداری قرار گیرد.

ظرفیت معادن و فرآوری مواد معدنی فارس می تواند جایگزین درآمد نفتی شود
ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در خصوص این پروژه به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه تولید کاغذ از سنگ در سند پیشران توسعه استان فارس پیش بینی شده است که با مشارکت ایدرو در شهرستان‌های کم برخوردار اجرایی شود و از این طریق اقداماتی برای کاهش نرخ بیکاری صورت بگیرد.
وی افزود: پیش بینی احداث کارخانه تولید کاغذ از سنگ با توجه به اینکه در استان فارس معادن سنگ فراوان است،  ضرورت دارد از خرده سنگ های به جا مانده از معادن استفاده بهینه صورت بگیرد.
وی ادامه داد: در این ارتباط طرح تولید کاغذ از سنگ در شهرستان خرامه پیش بینی شده است که با توجه به مشکلات موجود ایدرو به موقع برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اقدام نکرد.
معاون استاندار فارس گفت: در سفر ۱۱ مهرماه ۹۹ وزیر صنعت، معدن و تجارت استان فارس مقرر شد اجرای این پروژه شتاب گیرد.
افشون افزود: امیدواریم با اجرای این طرح، نرخ بیکاری در شهرستان خرامه که در گذشته افزون بر ۳۰ درصد بوده و در حال حاضر به حدود ۱۰ درصد رسیده باز نیز کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد:  کاغذهای تولیدی از سنگ دارای ظرافت، استحکام، زیبایی و استقامت دارد و از زوایای مختلف نسبت به سایر کاغذهای تولیدی دارای اهمیت است.
معاون استاندار فارس گفت: همچنین ماده اولیه آن در استان فارس به وفور یافت می شود و نیاز به واردات و خروج ارز از کشور ندارد و اقدامی در جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور محسوب می‌شود.
افشون افزود: استان فارس در حوزه معدن از ظرفیت زیادی برخوردار است که در گذشته استفاده چندانی از این ظرفیت عظیم صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات پیش آمده اعتقاد داریم معادن می تواند جایگزین نفت شود و از طریق فرآوری مواد معدنی بتوانیم ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

تولید کاغذ از سنگ در فارس، نیاز کشور را برطرف می کند
حمیدرضا ایزدی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح کارخانه تولید کاغذ از سنگ در شهرستان خرامه با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) از زیر مجموعه های وزارت صمت اجرایی می شود و اجرای آن دارای مصوبه هیات دولت است.
وی افزود: در پروژه کارخانه کاغذ سبز خرامه حدود پنج هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت می‌گیرد که ظرفیت تولید آن ۲۰ هزار تن در سال است و اشتغال ۱۰۰ نفر را به دنبال دارد.
وی ادامه داد:  با توجه به اینکه در استان فارس محدوده ها و معادن آهک زیادی وجود دارد مواد اولیه تولید کاغذ از سنگ در دسترس قرار دارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت:  طرح تولید کاغذ از سنگ طرح بسیار خوب و سازگار با محیط زیست است و به برطرف کردن نیاز داخلی در حوزه کاغذ کمک می کند.
ایزدی افزود: علاوه بر شهرستان خرامه برای تولید کاغذ از سنگ در شهرستانهای نی ریز و خرمبید نیز مجوزهایی برای بخش خصوصی صادر شده است که امیدواریم  طرح‌ها نیز هر چه سریع‌تر اجرایی شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر زمینی به مساحت  ۳۶ هزار متر در شهرک صنعتی خرامه برای اجرای طرح تولید کاغذ از سنگ توسط ایدرو خریداری شده و کارهای مقدماتی اجرای پروژه انجام شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: استاندار فارس هفته گذشته با رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران جلسه ای داشت که در این جلسه بر تسریع در اجرایی شدن این طرح در شهرستان خرامه تاکید شد.
ایزدی افزود: در سفر ۱۱ مهرماه ۹۹ وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان فارس نیز در مورد تسریع در اجرایی شدن این طرح صحبت شد که وزیر نیز دستورات لازم را به معاونان خود داد تا اجرای آن از سرعت بیشتری برخوردار شود.