سفره غنی جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد

این روزها جوامع محلی کهگیلویه و بویراحمد در حال برداشت بذر گونه های جنگلی و مرتعی هستند که برای آنان درآمد قابل توجهی ایجاد کرده است.

به گزارش زیست آنلاین، هر چند همواره گفته می شود که جنگل می تواند منبع درآمد برای جوامع محلی باشد اما این سخن در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد تحقق یافته است.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.

براساس برآوردهای مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل کشت است.

این استان دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع است.

کارشناسان حوزه منابع طبیعی می گویند:تحقق طرح توسعه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد قابلیت ایجاد شغل برای ۱۲ هزار خانوار را دارد.

آنغوزه، باریجه، آلوئه ورا، مورد معطر، گل محمدی، جاشیر خوراکی، کرفس کوهی و گل نرگس از جمله گیاهان دارویی مستعد توسعه در این استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: از ابتدای فصل تاکنون ۱۷ تن گونه های جنگلی و مرتعی از بهره برداران به بهای پنج میلیارد ریال خریداری شده است.

غلامحسین حکمتیان افزود: در سال جاری ۶ تن بذر باریجه، هفت تن بذر آنغوزه، ۲ تن بذر جاشیر، یک تن بذر بیلهر و یک تن بذر بادام اسکوپاریا از رویشگاه‌های استان جمع آوری شده است.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از ۵۰ تن بذرهای جنگلی، مرتعی و گیاهان دارویی با مشارکت مردم و از طریق بهره برداران و تعاونی فراگیر منابع طبیعی از مراتع کهگیلویه و بویراحمد جمع آوری شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: برداشت بذرهای جنگلی و مرتعی تا نیمه دوم شهریور در استان ادامه دارد.

گودرز باقری‌فرد افزود: هر کیلوگرم بذر به قیمت های متفاوت و براساس تصمیم کارشناسی کمیته فنی بذر ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار ریال از بهره برداران خریداری می شود و در فصل کاشت به صورت رایگان در اختیار بهره برداران قرار داده می شود تا طرح توسعه گیاهان دارویی انجام شود.

وی بیان کرد: پارسال به دلیل خشکسالی بذر مورد نیاز توسعه گیاهان دارویی از استان های مجاور خریداری شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امکان برداشت بذر تنها در عرصه های قابل حفاظت و بدون معارض اجتماعی امکان پذیر است.

باقری فرد ادامه داد: اجرای این طرح ضمن احیای جنگل ها و مراتع باعث ایجاد انگیزه در جوامع محلی برای تحقق صیانت از این گنجینه های خدادادی می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارسال ۱۰ تن شیرابه گیاهان دارویی شامل آنغوزه، باریجه در این استان برداشت شد که ۲۵ میلیارد ریال درآمد برای بهره برداران ایجاد کرد.

گودرز باقری فرد تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت هر کیلوگرم شیرابه در سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود و امسال قیمت این محصول به چهار میلیون ریال افزایش یافته انتظار می رود در سال جاری بهره برداران استان ۴۰۰ میلیارد ریال از محل فروش گیاهان دارویی درآمد کسب کنند.

وی بیان کرد:محصول برداشت شده از سوی تاجران خریداری و به کشورهای فرانسه، هندوستان و آلمان صادر می شود.

باقری فرد گفت: از شیرابه گیاهان دارویی در صنایع داروسازی، جواهرسازی و حتی نظامی استفاده می شود.

وی نبود کارخانه های فراوری و ضعف بسته بندی های بازار پسند را از مشکلات حوزه گیاهان دارویی در ایران ذکر کرد و افزود: این چالش باعث کم شدن درآمد بهره برداران شده است.

بیش از ۳۶ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۳ تاکنون زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه رفته است.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح توسعه گیاهان دارویی هر ساله در نیمه دوم سال در استان اجرا می شود.

باقری فرد تصریح کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی مستعد توسعه گیاهان دارویی این استان شناسایی شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سند کشت گیاهان دارویی براساس ظرفیت ها، نیازها و چالش های بومی این استان تهیه می شود تا این ظرفیت بتوان درآمد بیشتری برای مردم ایجاد کند.

جعفر گوهرگانی افزود: بخش زیادی از این سند تهیه شده اما هنوز کاستی هایی در نسخه نهایی آن وجود دارد که پس از تدوین نهایی برای اجرا به دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

وی بیان کرد: برای جامعیت سند گیاهان دارویی استان باید کاستی های موجود مانند چگونگی مشارکت بخش خصوصی در تدوین نهایی آن برطرف شود.

گوهرگانی اظهار داشت: در این سند همه ظرفیت ها برای مشارکت بخش خصوصی، محققان، پژوهشگران و فعالان اقتصادی لحاظ شده است.

وی بیان کرد: بیشتر تسهیلات روستایی و عشایری پرداخت شده در استان برای کشت گیاهان دارویی هزینه شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اجازه کشت گیاهان دارویی در استان باید براساس سند توسعه انجام شود و میزان استحصال و خریداران این محصولات نیز باید مشخص شود.

تیرماه امسال با حضور قائم مقام وزیر علوم و ریاست دانشگاه دولتی یاسوج، مدیرکل منابع طبیعی استان اولین باغ گیاه شناسی کهگیلویه و بویراحمد در زمینی به مساحت ۹۳۰ هکتار کلنگ زنی شد.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.

این استان با حدود ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۲ اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

این استان بیش از ۱۰ درصد آبهای شیرین کشور را دارد، بدون خاک شور و پوشیده از جنگل های انبوه بلوط است.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را در خود جای داده است.