سطح آب دریاها تا سال ۲۱۰۰ بیشتر از یک متر افزایش پیدا خواهد کرد

زیست آنلاین: براساس بررسی متخصصین، سطح آب اقیانوس ها سریعتر از آنچه قبلاً تصور می شد، در حال افزایش است.

به گزارش زیست آنلاین، طبق نظرسنجی از بیش از 100 متخصص، افزایش سطح دریاها سریعتر از آنچه قبلاً تصور می شد بوده و می تواند تا پایان قرن از 1 متر تجاوز کند، مگر اینکه میزان انتشار گازهای گلخانه ای جهان کاهش یابد.

این کارشناسان می گویند که شهرهای ساحلی باید برای تاثیر این افزایش بر زندگیشان که زودتر از آنچه سازمان ملل پیش بینی می کند (که تا سال 2300 به 5 متر برسد)، آماده شوند.

افزایش چند متری سطح دریاها برای بسیاری از شهرهای ساحلی مانند میامی، نیویورک، اسکندریه، ونیز و بانکوک بسیار خطرناک است و حتی برخی از این شهرها ممکن است مجبور به تخلیه شوند.

این تحقیق تخمین می زند در بدترین حالت, با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و گرمایش جهانی و افزایش دمای 4.5 درجه بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن، سطح اقیانوس های جهان در سال 2100 بین 0.6 تا 1.3 متر بالاتر از سطح کنونی باشد که این امر می تواند برای صدها میلیون نفر مشکل ایجاد کند.

در طرف مقابل، اگر دی اکسید کربن کاهش و افزایش دما تا ۲ درجه سانتیگراد باشد، افزایش آن تا نیم متر قابل کنترل تر باشد.

بیماری همه گیر کرونا به طور موقت انتشار دی اکسید کربن و متان را کند کرده است چرا که تعداد کمتری اتومبیل در جاده ها و خیابان ها حضور دارند و فعالیت های صنعتی کمتر شده است. اما، بدون تغییرات ساختاری عمیق تر، کاهش انتشار موقتی است و تفاوت چندانی در میزان گازهای گلخانه ای موجود در جو نخواهد داشت.

منبع: theguardian