سریعترین رشد انرژی های تجدیدپذیر در سال گذشته

زیست آنلاین: پروژه های جدید انرژی بادی و خورشیدی در چین، اروپا و ایالات متحده باعث افزایش 45 درصدی ظرفیت تجدیدپذیرها شده است.

به گزارش زیست آنلاین، صنعت انرژی های تجدیدپذیر جهان با وجود مشکلاتی که در اثر بیماری همه گیر کرونا رخ داده بود، سال گذشته با سریعترین سرعت خود از سال 1999، رشد کرد و طبق گفته آژانس بین المللی انرژی (IEA) ممکن است استانداردی برای رشد در آینده ایجاد کند.

این آژانس گفت که پروژه های جدید انرژی تجدیدپذیر، از جمله مزارع بادی و پروژه های انرژی خورشیدی، در سال گذشته 45 درصد رشد داشته است که این یک گام برای صنعت جهانی است.

ظرفیت انرژی بادی نسبت به سال گذشته دو برابر شد، در حالی که انرژی خورشیدی تقریباً 50 درصد بیشتر از قبل از همه گیری رشد کرد که دلیل آن علاقه روزافزون انرژی های پاک دولت ها و شرکت ها است.

رونق انرژی پاک، به دلیل گسترش سریعتر از حد انتظار تجدیدپذیرها در چین، اروپا و ایالات متحده، IEA را وادار کرده است تا در پیش بینی های خود در مورد انرژی های تجدیدپذیر در سالهای آینده تجدیدنظر کرده و برآورد قبلی خود را 25 درصد افزایش دهد.

چین با اختصاص دادن بیش از 40 درصد از رشد جهانی بازار در چند سال گذشته، در قلب رشد صنعت انرژی های تجدیدپذیر باقی مانده است.

با این حال، چین بزرگترین منتشر کننده گازهای گلخانه ای در جهان است که دلیل آن استفاده از نیروگاه های زغال سنگ برای پاسخگویی به افزایش تقاضای انرژی در این کشور می باشد.

رئیس جمهور این کشور، شی جین پینگ، وعده داده است كه چین تا سال 2060 از نظر كربن خنثی خواهد شد، اما كارشناسان هشدار داده اند كه این کشور برای خاموشی حدود 600 نیروگاه ذغال سنگ در 10 سال آینده، باید به اندازه كافی ظرفیت انرژی تجدیدپذیر ایجاد كند.

در آخرین پیش بینی های IEA، ایالات متحده آمریکا که انتظار می رود با روی کار آمدن بایدن حتی سریعتر از نرخ رشد انرژی های تجدیدپذیر رشد داشته باشد، در نظر گرفته نشده است. بایدن متعهد شده است تا 10 سال آینده میزان تولید گازهای گلخانه ای آمریکا را به نصف کاهش دهد.

منبع: Guardian