سبز بودن انرژی هسته ای، نیاز به مطالعات بیشتر دارد

زیست آنلاین: یک کمیته تخصصی که وظیفه ارزیابی اعتبارنامه های سبز سوخت را بر عهده دارد، اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید قبل از تصمیم گیری در مورد برچسب گذاری انرژی هسته ای به عنوان یک سرمایه گذاری پایدار، تحقیق بیشتری در مورد آسیب های احتمالی ناشی از آن انجام دهد.

به گزارش زیست آنلاین، بروکسل در حال تصمیم گیری است که آیا انرژی هسته ای را در طبقه بندی مالی پایدار خود در نظر بگیرد یا خیر. لیستی از فعالیت های اقتصادی که از سال آینده می تواند به عنوان سرمایه گذاری های سبز لحاظ شود.

بازوی علمی اتحادیه اروپا در ماه مارس گفت که انرژی هسته ای باید برچسب سبز بگیرد.

با توجه به اختلاف نظر سایر کارشناسان در مورد اینکه آیا انتشار پایین دی اکسید کربن نیروگاه های هسته ای، عدم تجزیه و تحلیل در مورد تأثیر زیست محیطی دفع زباله های رادیواکتیو را جبران می کند، دو کمیته خبره موظف شدند یافته های آن ها را با دقت بررسی کنند.

روز جمعه، کارشناسان محیط زیست در کمیته علمی بهداشت، محیط زیست و خطرات نوظهور (SCHEER) گفتند که بسیاری از یافته های گزارش اولیه صحیحی می باشد، اما نکات نگران کننده ای نیز وجود دارد.

برای سبز در نظر گرفته شدن، فعالیتها نباید “ضرر قابل توجهی” به اهداف خاص زیست محیطی وارد کنند، با این حال SCHEER می گوید که گزارش اصلی در عوض بررسی کرده است که آیا انرژی هسته ای “آسیب کمتری نسبت به سایر فن آوری های انرژی” خواهد داشت یا خیر.

در این گزارش که در وب سایت کمیسیون قرار گرفته است، آمده: “از نظر SCHEER، روش مقایسه ای، برای اطمینان از” عدم آسیب جدی” کافی نیست.

گزارش دوم از گروهی از متخصصان حفاظت در برابر پرتوها و مدیریت پسماند، به طور گسترده ای یافته های گزارش اولیه را تایید می کند.

کمیسیون اعلام کرد که یافته های هر دو گزارش تخصصی را پیگیری و بررسی خواهد کرد.

در حالی که انرژی هسته ای، پیوسته به عنوان یک منبع انرژی کم کربن شناخته می شود، نظرات به خصوص در مورد تأثیر بالقوه بر سایر اهداف زیست محیطی مانند تأثیر زیست محیطی زباله های هسته ای متفاوت است.

کشورهای اتحادیه اروپا در مورد انرژی هسته ای نظرات متفاوتی دارند. برخی از جمله فرانسه، مجارستان و لهستان طرفدار سوخت هسته ای و برخی دیگر از جمله اتریش مخالف آن هستند.

منبع: Reuters