روحانی: آمریکایی‌ها ۲۳ بار تقاضای ملاقات کردند/دنبال نمایش نیستیم

رئیس جمهور با بیان اینکه جلوگیری از خام‌فروشی اقدام درستی است، گفت: وقتی یک محصول را خام عرضه می‌کنیم ارزش کمتری دارد اما امروز در پتروشیمی و فولاد از خام فروشی فاصله گرفته‌ایم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز (دوشنبه) در نشست با تولیدکنندگان صنایع فولاد و پتروشیمی، گفت: باید به سمت تولید محصولات تا انتهای زنجیره برای مصرف کننده نهایی برویم. در برخی از جاها باید زنجیره پائین دستی را آماده کنیم.

وی ادامه داد: اگر پتروشیمی و فولاد را نداشتیم میلیاردها دلار باید مصرف می‌کردیم تا این منابع را بدست تولیدکنندگان برسانیم اما امروز در بخش اعظمی از این محصولات بی نیاز هستیم.

اهم صحبت‌های او  از این قرار است :

*جلوگیری از خام‌فروشی اقدام درستی است، وقتی یک محصول را خام عرضه می‌کنیم ارزش کمتری دارد اما امروز در پتروشیمی و فولاد از خام فروشی فاصله گرفته‌ایم.

*{با اشاره به اهمیت صنعت‌های فولاد و پتروشیمی} ما در تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به دو برابر ظرفیت رسیدیم. در این هفت سال معادل همه سال‌های قبل در بخش فولاد و پتروشیمی کار شده است. ما یک تحول بزرگ را در پتروشیمی و فولاد ایجاد کردیم. گاهی در روزنامه‌ها می‌نویسند دولت باید اقداماتی که انجام می‌دهد بدهی آن را دولت بعد پرداخت کند این جواب ندارد چون وقتی ما به دولت آمدیم بدهی زیادی را پرداخت کردیم و حالا هم دولت بعد بدهی را پرداخت می‌کند.

*{با تاکید بر دو برابر  شدن تولید بنزین در این دولت} در این دولت ۳۳ درصد محصولات کشاورزی افزایش یافته است. ما بخش عمده‌ای از گندم را قبلا می‌خریدیم اما الان برای نیاز و نان مردم خودکفا شده‌ایم. ما ۵ سال پشت سر هم در گندم خودکفا هستیم.

*ما الان در ۱۴ میلیارد دلار برای جهش دوم در پتروشیمی سرمایه گذاری کرده‌ایم و ۸ میلیارد هم برای جهش سوم سرمایه گذاری کرده‌ایم.

* ما مسئولیت کشور را بر عهده داریم نه اینکه فقط مسئولیت دولت را برعهده داشته باشیم. رئیس جمهور یا دیگر مقامات که به ‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طرف مردم انتخاب می‌شوند مسئولیت‌ آنها، منافع ملی، اهداف ملی و نیازهای ملی است. دوران مسئولیت محدود است و ممکن است ۴ سال یا ۸ سال باشد ولی اساس مسئولیت حفظ کشور است.

آمریکایی‌ها گفتند شماره تلفن دادیم اما ۲۳ بار تقاضای ملاقات کردند

* دوسال و سه ماه است در شدیدترین شرایط تحریمی هستیم؛ آنها فکر می‌کردند پس از مدتی با آمریکایی ها تماس می‌گیریم همانطور که گفتند شماره تلفن دادیم اما در این دو سال اخیر بیش از ۲۳ بار از من تقاضای ملاقات برای مذاکره کرده اند.

*  در سفر نیویرک در سال ۹۶، هشت بار از من تقاضای تماس (با آمریکا) کردند و در سال گذشته در سفر نیویورک تمام سران کشورهای غربی و اروپایی از ما خواستند (با آمریکا) مذاکره و ملاقات کنیم. ما دنبال نمایش نیستیم دنبال حل مساله هستیم.

*ما در این دوساله و سه ماه همه مردم و تولید کنندگان در خط مقدم و صنعتگران فولاد و پتروشیمی هم در خط جلوی این مبارزه بودند. صادرکنندگان محصولات پتروشیمی و فولاد ، ارز خود را به موقع به کشور آوردند. مردم مطلع باشند اگر دولت می‌گوید در برابر تحریم می‌ایستم منوط به کمک همه است.

* باید آب دریاها را به فلات قاره برسانیم و الحمد الله امسال سدهای فراوانی را به افتتاح رساندیم و تا آخر سال هم به افتتاح می‌رسانیم. تا اوایل سال آینده هم ۹ سد علاوه بر آنچه قول داده بودیم می‌سازیم.

*دولت به تعهدات خود متعهد است؛ هر جا بین بنگاه و کشور دو راهی ایجاد شد، منافع کشور را در نظر بگیرید. بازار سرمایه بهتر از بازار پولی است و رقم درشت‌تری به شما می‌دهد. مردم در سال ۹۹ امیدوارتر باشند.