رشد ۷۳ درصدی صادرات کالا از منطقه ویژه اقتصادی کاوه

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: حجم مبادلات تجاری این منطقه در سه ماهه گذشته از مرز ۱۸۰ میلیون دلار گذشت.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه صبح امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در ساوه گفت: حجم مبادلات تجاری این منطقه در سه ماهه گذشته از مرز ۱۸۰ میلیون دلار گذشت.

فرامرز امیدی ادامه داد: این گمرک در سال سه ماه اول سال‌جاری مقدار ۱۴۱ هزار و ۶۰۰ تن انواع کالاهای صادراتی به ارزش ٨٢ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه به ٤١ کشور توسط ٩٨فعال تجاری در حوزه صادرات غیر نفتی صادر شده است.

وی افزود: طبق بررسی‌ها این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ٧٣ درصد از نظر ارزشی و ٢١ درصد از نظر وزنی افزایش داشته است.

وی عمده کالاهای صادر شده از این گمرک طی این مدت را هیدروکربن سبک و فرآورده‌های نفتی، قوطی آلومینیومی و درب آسان بازشو، آبگرمکن و قطعات، آبمیوه و رانی، انواع شیشه و مصنوعات شیشه ای ( بلورجات )، روغن مصرف شده پخت و پز ، کاشی و سرامیک، رول گالوانیزه ، رول دستمال کاغذی و کاغذ کارتن سازی اعلام کرد و گفت: طی این مدت کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه، پاکستان، هند، آذربایجان، ترکمنستان، ایتالیا، هلند و سوریه عمده خریداران کالاهای ایرانی از طریق این گمرک بودند.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه با اشاره به کالاهای ترخیصی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه عنوان کرد: واردات این گمرک طی این مدت مقدار ٢٧ هزارتن انواع کالا به ارزش تقریبی ٩٨ میلیون ٦٣٠ هزار دلار بوده که توسط ٦٩ فعال تجاری از ٢٥ کشور جهان وارد گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده که پس از ترخیص وارد کشور گردیده اند.

امیدی تصریح کرد: عمده کالای وارداتی اقلام سرمایه ای، واسطه ای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی مستقر در شهرصنعتی کاوه و استان‌ها و شهرستانهای همجوار ساوه از قبیل فویل آلومینیوم ، مواد اولیه تولید، مواد اولیه پوشک، پاکت آبمیوه و درب پاکت، کنستانتره و پوره میوه، اجزاء و قطعات خودرو، مغز تخمه و بادام زمینی، مواد اولیه بهداشتی، ماشین آلات و اجزاء و قطعات، اجزاء و قطعات یخچال،مواد اولیه خوراکی و کامیون کشنده… بوده است.

وی با بیان اینکه واردات عمدتا از کشورهای امارات متحده عربی ، ترکیه، قطر، هند،چین ، اتریش ،کره، اسلوانی ،دانمارک،آلمان ، ایتالیا و عراق از طریق این گمرک به کشورمان وارد گردیده گفت : تلاش مجموعه گمرک این. بوده که در کوتاه ترین زمان ممکن کالاها ترخیص و در اختیار صنایع قرار بگیرند.

وی افزود : از نظر ارزشی ۳۵ درصد و وزنی ۲۰ درصد واردات نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

به گفته فرامرز امیدی در این مدت مقدار ٣٩ هزار تن انواع کالا به ارزش ١٦٥ میلیون دلار به صورت ترانزیت خارجی وارد منطقه ویژه اقتصادی کاوه گردیده است.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: این گمرک در راستای حمایت واقعی و عملی جهت تحقق شعار سال جاری از طرف مقام معظم رهبری سعی کرده با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی و مقرراتی، اعمال بسته‌های حمایتی گمرک ایران در رویه‌های صادرات و واردات کالا و بازدیدهای میدانی از واحدهای تولیدی در کنار واحدهای تولیدی و صنعتی باشد تا شرکت‌های تولیدی بتوانند در این عرصه سخت با وجود تحریم‌های ظالمانه از بابت ترخیص مواد اولیه خارجی و ماشین آلات خط تولید وارده به گمرک دغدغه‌ای نداشته باشند.