دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت به زودی حذف می‌شوند

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح نسخه الکترونیکی در چند استان به صورت آزمایشی اجرایی شده است و به زودی دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت حذف می‌شوند.

به گزارش سازمان بیمه سلامت، سعید نمکی روز سه شنبه درباره اجرای طرح نسخه الکترونیکی افزود: به طور مرتب از روند اجرای طرح نسخه الکترونیکی از سازمان بیمه سلامت گزارش می‌گیریم و روند اجرای این طرح بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح در بخش دولتی مشکلی وجود ندارد، اما برای اجرای این طرح در بخش خصوصی نیازمند تعامل بیشتری هستیم که این موضوع نیز انجام می‌شود.

طرح نسخه الکترونیکی یکی از ۴ پروژه الکترونیک سازمان بیمه سلامت است که از ابتدای امسال در ۵ استان به صورت آزمایشی اجرایی شد. این طرح سال گذشته در استان کرمان به صورت آزمایشی اجرا شد. با اجرای نسخه الکترونیکی، نیازی به دفترچه کاغذی بیمه سلامت وجود ندارد و بیماران می‌توانند با کارت ملی ویزیت شده و دارو و خدمات تجویز شده نیز به صورت الکترونیک به داروخانه یا مرکز تصویربرداری ارسال می‌شود. این طرح نگاهی به حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از مصرف بی رویه کاغذ برای چاپ دفترچه‌های کاغذی نیز دارد.

هشتم اسفند ۹۷ بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی از لایحه بودجه سال ۹۸ کشور، بیمه‌های درمانی را ملزم به صدور دفترچه‌های الکترونیکی کردند. بر این اساس صاحبان حرف پزشکی و پیراپزشکی و همچنین کلیه مراکز بهداشتی‌، تشخیصی‌، درمانی و دارویی اعم از دولتی، غیردولتی، خیریه و خصوصی مکلفند بر اساس ضوابطی که از سوی سازمان بیمه سلامت ایران ابلاغ می‌شود بدون نیاز به دفترچه و مبتنی بر نسخه الکترونیکی و با استفاده از امضای الکترونیکی موجود در پایگاه اطلاعات هویتی کشور به بیمه‌شدگان کلیه صندوق‌ها ارائه خدمت کنند. سازمان‌های بیمه‌گر پایه نیز موظفند کلیه پرداخت‌های خود به مراکز فوق را صرفاً بر اساس اسناد دریافتی از طریق سامانه الکترونیکی برخط انجام دهند.

بر اساس آمارهای ارائه شده از طرف سازمان بیمه سلامت، در سال ۹۶ حدود ۸۰ میلیارد تومان برای ۲۰ میلیون دفترچه کاغذی بیمه سلامت ‏هزینه شده‬ است.