حفظ ۱۲ هزار اصله درخت با حذف قبوض کاغذی

وزیر نیرو با بیان اینکه با حذف قبوض کاغذی، ۱۲ هزار اصله درخت حفظ خواهد شد، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تابستان ۹۸ را بدون خاموشی سپری خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، رضا اردکانیان با در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با بیان اینکه مؤسسان اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشورهای فدراسیون روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس با بازار حدود ۱۹۰ میلیون نفری هستند، افزود: حدود ۴۰ کشور هم در صف پیوستن به این اتحادیه هستند که تاکنون فقط ۲ کشور ایران و ویتنام پذیرفته شده اند.

وی با اشاره به اینکه فرایند این پیوستن، پیچیده و زمان بر بوده است، گفت: از پارسال که مسؤلیت کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و ارمنستان به وزارت نیرو محول شد، مسائل را با کمک وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت امور خارجه پیگیری کردیم و اجلاس و سفرهایی انجام و لایحه آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و تیر امسال قانون پیوستن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

اردکانیان ادامه داد: بعد از ظهر چهارشنبه ششم شهریور در مسکو در محل دبیرخانه کمیسیون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یادداشت رسمی میان جمهوری اسلامی ایران و دبیر کل این اتحادیه مبادله و این موافقتنامه در مدت ۶۰ روز عملیاتی خواهد شد و ششم آبان به صورت رسمی وارد آن می شویم.

وی اضافه کرد: از نخستین آثار آن این است که ۸۶۴ قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد و این نخستین بار است که پس از پیروزی انقلاب در یک موافقتنامه اقتصادی منطقه ای به شکل فعال وارد می شویم.

اردکانیان ادامه داد: ۵۰۳ قلم کالا برای ما دارای تعرفه های ترجیحی است که می توانیم صادر کنیم و از این تعداد، تعرفه ۷۰ قلم صفر خواهد بود.

وزیر نیرو گفت: از مرزهای زمینی جمهوری ارمنستان و مرزهای آبی با فدراسیون روسیه و قزاقستان می توانیم کالاها و محصولات خود را در بازارهای آن جا عرضه کنیم و این موضوع نقش بسیار تعیین کننده دارد.

اردکانیان افزود: ارزش صادرات و واردات مجموع این کشورها حدود ۷۵۳ میلیارد دلار است و بازار بزرگی در انتظار ما خواهد بود.

وی اضافه کرد: سران این اتحادیه اقتصادی از آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس بعدی دعوت کردند که به میزبانی نخست وزیر ارمنستان در اویل مهر در شهر « ایروان» برگزار خواهد شد.

اردکانیان افزود: انتظار داریم این موضوع که برای توسعه روابط اقتصادی منطقه ای موثر است فرصت های شغلی زیادی را در بخش های مختلف ایجاد کند.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک از دبیرکل این اتحادیه اقتصادی برای حضور در کشورمان دعوت خواهیم کرد تا جلساتی را داشته باشیم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پارسال خشک ترین سال در ۵۰ سال اخیر و امسال یکی از ترسال ترین ها را تجربه کردیم، گفت: پارسال در اوج تابستان در کمبود برق و آب، برنامه ۰۹۸ را تدوین کردیم به این معنا که با فرض اینکه سال آبی ۹۷ و ۹۸ مانند قبل باشد تابستان ۹۸ را با خاموشی صفر سپری کنیم.

اردکانیان ادامه داد: حساب کردیم حدود ۸ هزار مگاوات کمبود تولید خواهیم داشت بنابراین برنامه ریزی کردیم ۵ هزار مگاوات تولید جدید برق و ۳ هزار مگاوات هم مدیریت مصرف داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ۱۱ برنامه برای مدیریت این مصرف تدارک دیده شد تا عادت مصرفی را اصلاح کنیم و با انجام این کار، امسال ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی بیشتری از پارسال به بخش صنعت دادیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه با تغییر ساعات کار ادارات، استفاده آن ها از وسایل سرمایشی کمتر شد، افزود: از حدود ۲۳ هزار مگاوات توانی که صرف دستگاه های برودتی می کنیم ۴ هزار ۵۰۰ تا ۵ هزار مگاوات مربوط به سازمان های دولتی و نهادها است.

وزیر نیرو گفت: از محل این ۱۱ برنامه مدیریت مصرف توانستیم ۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات اوج بار را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر آن طرح های توسعه را هم ادامه دادیم، افزود: از ابتدای انقلاب، صنعت برق رو به توسعه بود در آن زمان کل ظرفیت نصب شده ما کمتر از ۸ هزار مگاوات بود که اکنون این رقم به حدود ۸۲ هزار مگاوات رسیده است.

اردکانیان اضافه کرد: از اول انقلاب تا سال ۱۳۹۲ به طور متوسط هر سال حدود ۱۷۷۵ مگاوات ظرفیت نصب شده اضافه کردیم اما از سال ۱۳۹۲ تاکنون این رقم به حدود ۲۲۰۰ مگاوات در سال افزایش یافته است و در یکسال گذشته یعنی از مهر پارسال تا ۲۳ خرداد امسال توانستیم سه هزار و ۸۰۰ مگاوات در قالب ۱۵ واحد نیروگاهی به مدار بیاوریم که از این رقم حدود ۶۰۰ مگاوات، بهبود راندمان بود و این دستاورد بزرگی است ضمن اینکه امسال صادرات انرژی را افزایش دادیم.

وزیر نیرو گفت: پارسال حدود ۲ و نیم میلیارد کیلو وات ساعت در ۵ ماهه اول سال ۱۳۹۷ انرژی صادر کردیم و در ۵ ماهه اول امسال این رقم به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون کیلو وات ساعت افزایش یافت.

وی افزود: با همه همسایگان، امکان تبادل انرژی داریم و از طریق آن ها می توانیم با دیگر کشورها ارتباطمان را برقرار کنیم.

اردکانیان اضافه کرد: زمانی که خودمان به انرژی نیاز داشته باشیم اولویت با تامین نیاز داخلی ماست و صادرات پارسال و امسال در زمان هایی انجام شد که اوج بار مصرف نبود.

وی گفت: در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط، هر سال اوج بار نسبت به سال قبل پنج و بیست و دو صدم درصد افزایش داشته است.

اردکانیان افزود: پارسال با آغاز برنامه مدیریت مصرف توانستیم این رقم را به دو و ۹۸ صدم درصد کاهش دهیم و امسال رشد بار نسبت به پارسال از یک درصد تجاوز نکرده است.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به مردم اطمینان می دهم در زمینه حذف قبض کاغذی مشکلی ایجاد نخواهد شد، گفت: با حذف قبض کاغذی، ۱۲ هزار اصله درخت حفظ خواهد شد. البته قرائت کنتور برق را همچنان خواهیم داشت بنابراین اشتغال کارکنان این زمینه حفظ می شود