جهش ۲۷۵ درصدی قیمت الوار چوب آمریکا در پاندمی کرونا

رشد سرسام‌آور قیمت چوب در آمریکا در دوره پاندمی کرونا باعث شده است که سازندگان مسکن این کشور تحت فشار قرار بگیرند و شاخص اعتماد به نفس سازندگان مسکن به پایین‌ترین سطح از آگوست برسد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، رشد سرسام‌آور قیمت چوب در آمریکا در دوره پاندمی کرونا باعث شده است که سازندگان مسکن این کشور تحت فشار قرار بگیرند و شاخص اعتماد به نفس سازندگان مسکن به پایین‌ترین سطح از آگوست برسد.

با اینکه قیمت الوارهای چوبی در آمریکا در ماه‌های اخیر ۱۰ درصد از رکورد تاریخی خود پایین آمده است اما همچنان به علت پایین ماندن عرضه قیمت‌ها به شدت بالا هستند.

در دوره پاندمی کرونا زنجیره تولید چوب با اختلالاتی جدی مواجه شد اما تقاضا برای ساخت مسکن افزایش یافت و این باعث شد که امروز قیمت چوب ۲۷۵ درصد نسبت به سطح قبل از پاندمی بالاتر باشد. این افزایش قیمت باعث بالا رفتن هزینه ساخت برای سازندگان شده و آنها هم این قیمت را به خریداران مسکن منتقل کرده‌اند.

برخی سازندگان در مواجه با قیمت بالای الوار ساخت مسکن را به تعویق انداخته‌اند آنها نمی‌خواهند با چنین قیمت‌های بالایی خانه بسازند.

از سوی دیگر افزایش شدید قیمت چوب باعث شده است تا در قراردادهای پیش‌فروش مسکن بندی برای افزایش قیمت به وجود بیاید. در این بند به خریدار گفته می‌شود در صورت افزایش قیمت چوب قیمت قرارداد خرید در موقع تحویل افزایش خواهد یافت.

قیمت تمام شده مسکن نو در آمریکا نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد جهش کرده است.