جنگل ها در دمای بالا نیز زنده می مانند

زیست آنلاین: اگر افزایش دما مطابق با افزایش دی اکسید کربن باشد، جنگل ها می توانند در دمای بالا نیز به حیات خود ادامه دهند.

به گزارش زیست آنلاین، افزایش دی اکسید کربن به درختان اجازه می دهد خصوصیات فیزیولوژیکی مانند شاخ و برگهای بیشتری را گسترش دهند که در این صورت می توانند با درجه حرارت بالاتر مقابله کنند.

اما محققان هشدار می دهند که تغییر در نسبت افزایش دی اکسید کربن – دما می توادن باعث از بین رفتن جنگل ها شود. این یافته ها در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمده است.
“جان سپری”، محقق دانشگاه یوتا گفت: هیچ کس توانایی درختان و جنگل ها را برای تطبیق با شرایط جدید در نظر نگرفته بود. بنابراین به نظر می رسید که ما دو رویکرد جدید را برای این سؤال دیرینه مطرح می کنیم که آیا دی اکسید کربن یا گرم شدن هوا قرار است در آینده موثر باشد؟”

سطح بالاتر دی اکسید کربن در اتمسفر باعث می شود درختان آب کمی مصرف کرده و فتوسنتز بیشتری انجام دهند، در حالی که افزایش درجه حرارت منجر می شود که درختان آب بیشتری مصرف کنند و فتوسنتز کمتری انجام دهند.

پروفسور استری و همکارانش با استفاده از یک الگوی منحصر به فرد که فیزیولوژی درختان را در نظر گرفته است، به نتیجه ای جالب توجه رسیده اند.

وی گفت: نکته جالب اینجاست که این، مقدار افزایش دی اکسید کربن یا مقدار گرم شدن نیست بلکه نسبت این دو بود. به عنوان مثال، جالب بود كه بدانیم سناریوی انتشار کم در واقع پیش بینی می شود که به نقطه اوج نزدیکتر شود. این فقط به این دلیل است که در سناریو انتشار کمتر، نسبت افزایش دی اکسید کربن برای گرم شدن کمتر است.

“مارتین ونتوراس” نویسنده تحقیق گفت: این تیم تفاوت های زیادی بین گونه ها در این مطالعه پیدا نکرد، که شامل 20 نقطه در آمریکا و گونه های برگریز و مخروطی بود. علی رغم اینکه ما عدم قطعیت های مربوط به فیزیولوژی جنگل را کاهش داده ایم، هنوز عدم قطعیت زیادی وجود دارد كه یك چنین عدم قطعیت، میزان بارش در یك تغییر آب و هوا و تأثیر این تغییر در میزان رطوبت خاک است.

منبع:cnn