تولید ۳۰ درصد نیاز کشور به کاغذ در قم

ایسنا/قم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: استان قم بعد از تهران دومین استانی است که بیش‌ترین نشر را داشته و همچنین ۳۰ درصد از کاغذ مورد نیاز کشور نیز در استان قم تولید می‌شود.

امیرعلی عموزاده ظهر امروز نهم مردادماه در کارگروه تخصصی اجتماعی فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده که با حضور معاون اجتماعی وزیر کشور در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه استان قم متاثر از مرقد مطهر حضرت معصومه(س) است، اظهار کرد: مسجد مقدس جمکران و حوزه‌های متعدد علمیه ازجمله مدرسه فیضیه نیز ظرفیت ویژه‌ای برای قم ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین تعداد بالای آزادگان، جانبازان و شهدایی که از این استان تقدیم انقلاب اسلامی شده است موجب شده به عنوان نخستین استان در آبان‌ماه، دومین کنگره سرداران شهدا را برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه فعالیت عظیم فسلفی و عرفانی موجب هم‌گرایی میان اقشار مختلف مردم قم شده است، مطرح کرد: استان قم یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۲۵۰ هزار نفر آن‌ها اتباع یا مهمان خارجی هستند که یا شهروند قم محسوب شده و یا سفیران کشور خودشان هستند.

وی اضافه کرد: حضور این تعداد از اتباع رسالت فرهنگی در قم را چند برابر کرده و همچنین ظرفیت‌های مختلف و فرصت‌های خوبی را نیز ایجاد می‌کند.

عموزاده با اشاره به اینکه برای استفاده از این فرصت‌ها نیازمند تامین منابع هستیم، عنوان کرد: هزار و ۴۴۲ ناشر در استان قم وجود دارد که در استان‌های دیگر متوسط ۱۰ ناشر وجود داد.

وی افزود: همچنین در استان قم سالانه ۱۱ هزار عنوان کتاب مجوز داده می‌شود که مشکلات خاص خود را در حوزه ممیزی به همراه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه نخستین استانی هستیم که شهرک چاپ و نشر داریم، خاطرنشان کرد: استان قم بعد از تهران دومین استانی است که بیش‌ترین نشر را داشته و همچنین ۳۰ درصد از کاغذ مورد نیاز کشور نیز در استان قم تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان قم موسسات بزرگ فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی داریم، تصریح کرد: ۵۰۰ موسسه تک منظوره و چند منظوره تحت عنوان سمن‌ها نیز توانمندی خاصی را به مجموعه‌های فرهنگی اضافه می‌کنند.

عموزاده با بیان اینکه ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح استان اقدامات خوبی را رقم می‌زنند، یادآور شد: در حوزه هنر، نویسندگان، کارگردانان و فعالین پویانمایی در استان قم از ظرفیت‌های متعدد و مختلفی برخوردار هستیم.

وی گفت: در مباحث قرآنی به دلیل وجود موسسات قرآنی بین المللی و شخصیت‌های بزرگ علمی در این استان شاهد بروز جلوه‌های ویژه‌ای هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه خواستگاه انقلاب قم بوده است و دشمن هم برنامه‌هایی برای این خواستگاه مهم و ارزشمند دارد، ابراز کرد: همگرایی، همسویی و همدلی که در میان استاندار، معاونین استاندار، نمایندگان مجلس و مسئولین ادارات مختلف وجود دارد، از نقاط قوت استان است.