توسعه زراعت چوب کشور در وسعت 40 هزار هکتار هدف گذاری شد

سمنان- ایرنا- مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: توسعه زراعت چوب با هدف جلوگیری از تخریب جنگل‌ها در وسعت۴۰ هزار هکتار در سالجاری هدفگذاری شده است.

کامران پور مقدم روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در زمینه طرح توسعه زراعت چوب در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: طرح توسعه زراعت چوب جزو برنامه ششم توسعه کشور است و باید تا پایان این برنامه، ۷۵ هزار هکتار زراعت چوب انجام شود.

وی ادامه داد: تا پایان سال چهارم برنامه توسعه کشور یعنی در پایان سال ۱۳۹۹ توسعه زراعت چوب در وسعت ۴۰ هزار هکتار انجام شد.
وی بیان کرد: با تحقق هدف‌گذاری توسعه زراعت چوب در وسعت ۴۰ هزار هکتار در سالجاری، برنامه ششم توسعه با کاشت نهال در وسعت ۸۰ هزار هکتار محقق می‌شود.
مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: مناسب‌ترین راهکار برای تامین چوب مورد نیاز کشور و حفظ جنگل‌ها، زراعت چوب است و توسعه زراعت چوب با جدیت دنبال می‌شود.
وی اضافه کرد: صنایع چوبی مانند نئوپان‌سازی و تولید ام‌دی اف از جمله مصرف‌کنندگان چوب هستند و در حدود ۴۰ درصد مصارف چوبی کشور مربوط به این کارخانه‌ها است.
وی یادآور شد: با توجه به تصویب توقف بهره برداری از جنگل های شتمال کشور، موضوع زراعت چوب از اهمیت دو چندانی برخوردار است چرا که یکی از منابع اصلی تامین مواد اولیه برای صنایع چوب و کاغذ محسوب می شود.
پورمقدم خاطرنشان کرد: واردات چوب برای تامین منبع مواد اولیه صنایع چوبی نیز مشکلاتی را به همراه دارد که از جمله مشکلات می‌توان به مسائل ارزی، اقتصادی و شرایط قرنطینه و محدودیت‌های ورود چوب اشاره کرد.
وی اظهار داشت: واردات چوب با پوست می‌تواند منشا ورود آفات و تهدیدی برای رویشگاه‌های طبیعی درختان باشد به همین دلیل واردات چوب مشکلات خاص خود را دارد و مطمئن‌ترین راهکار تامین مواد اولیه صنایع چوبی و کاغذ توجه به توسعه زراعت چوب در داخل کشور است.
پور مقدم بیان کرد: درختانی که اکنون در طرح توسعه زراعت چوب کاشته شده‌اند از سال ۱۴۰۵ به بعد قابلیت استفاده دارند.
مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: با توجه به شرایط کم‌آبی، توسعه زراعت چوب با استفاده از آب‌های نامتعارف نیز دنبال می‌شود.
وی با اشاره به نقش‌ آفرینی مهم زراعت چوب در تامین مواد اولیه، اقتصاد، اشتغال، معیشت و بی‌نیازی از واردات و افزایش میزان صادرات اظهار داشت: موضوع زراعت چوب به عنوان طرحی راهبردی برای اشتغالزایی و حفظ عرصه‌های منابع طبیعی مورد توجه است.
مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هر هکتار زراعت برای یک نفر اشتغال مستقیم و برای سه تا ۱۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند.
به گزارش ایرنا، مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور بازدید از طرح‌های توسعه زراعت چوب در سمنان به این استان سفر کرده است.