توزیع کاغذ دولتی از سر گرفته شد/ مُسکن‌های موقت و پی‌در پی دولت برای کاغذ

معاون فرهنگی وزارت ارشاد از ترخیص ۹ هزار بند کاغذ دولتی از گمرک خبر داد و گفت: به زودی توزیع کاغذ دولتی از سر گرفته می‌شود. اما آیا اختصاص ارز دولتی به کاغذ درمان است یا تزریق مسکن‌های موقت؟ 

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد چند روزی است که در کانال 490 هزار تومان مانده است و با افزایش یا کاهشی روبرو نبوده است.

هر چند ماه‌هاست که کارشناسان بازار کاغذ قیمت‌ها را در این بازار واقعی نمی‌دانند و معتقدند که قیمت کاغذ در بازار با توجه به نرخ ارز باید بیش از آن باشد، اما این افزایش بیش از 100 هزار تومانی در یکی دو ماه اخیر تنها به دلیل افزایش تقاضا در بازار آن هم عمدتا از سوی ناشران بوده است. ناشرانی که در دو ماه گذشته نتوانستند حتی یک ورق کاغذ دولتی دریافت کنند چرا که محموله‌های خریداری شده تحویل داده نشده بود. 

اما حالا چند روزی است قیمت‌ها ثابت مانده و مشتری چندانی نیز در بازار آزاد وجود ندارد،‌  با واردات 9 هزار بند کاغذ با ارز دولتی به کشور و ترخیص برخی از این محموله‌ها به نظر می‌رسد، توزیع کاغذ از سر گرفته شده است.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اعلام این خبر به تسنیم گفت: مشکل ترخیص 9 هزار بند کاغذ دولتی حل شده و کاغذها به مرور در حال ترخیص هستند‌، محموله‌هایی در اختیار اتحادیه ناشران آشنا قرار داده شده و به زودی کار توزیع کاغذ دولتی از سر گرفته می‌شود.

وی پیش از این نیز از وعده دولت برای اختصاص ارز دولتی برای کاغذ در سال جاری خبر داده بود، موضوعی که به نظر نمی‌رسد تا پایان سال محقق شود.

اما موضوع نگران‌کننده شیوه برخورد مسئولان و دولت با مشکل کاغذ است،‌ تجربه سال‌های گذشته نشان داده است هر زمان که بازار با التهاب روبرو شده دولت ارز را به مانند مسکنی برای کاغذ تزریق کرده و آرامش نسبی حداقل در بخش فرهنگ حاکم شده و دوباره با اتمام اثر این مسکن موقت بازار التهاب خود را بازیافته است. تجربه گرانی دو ماهه اخیر هر چند اندک بود اما نوید یک طوفان بزرگ را در بازار کاغذ برای سال آینده می‌دهد، ‌سالی که تولید کاغذ تحریر  از مدت‌ها  پیش از آن به دلیل ناکفایتی مسئولان متوقف شده است.

از سوی دیگر واردکنندگان نیز به دلیل نبود بازار مطمئن از واردات کاغذ خودداری کرده یا به طور محدود کاغذ را وارد کرده‌اند و دولت نیز در 8 سالی که بر سر کار بود نتوانست  تصمیم درستی درباره سر و سامان دادن به تولید کاغذ بگیرد و یا اقدامی کند.

قیمت کاغذ سر به فلک کشید/ تقاضای 35 هزار بندی یک ناشر کمک آموزشیبنابراین باید گفت به این آرامش قبل از طوفان بازار کاغذ دل خوش نکنید که با اتمام سهمیه کاغذهای دولتی دیر یا زود دوباره التهاب به بازار باز خواهد گشت.