توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را داریم

مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت با بیان اینکه واحدهای تولیدی داخلی توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را دارند گفت: سه واحد تولیدی در کشور داری این ظرفیت هستند که باید حمایت شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شاتا، افسانه محرابی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، به برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای استفاده از ظرفیت‌های بدون استفاده در حوزه کاغذ، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه واحد تولیدی کاغذ در کشور وجود دارد که این واحد ها ظرفیت تولید کاغذ کل کشور را دارا هستند.

وی افزود: برای استفاده از این ظرفیت وزارت صمت چندین طرح را تدوین کرده است با این وجود با مشکلات فعلی که اکنون در این حوزه وجود دارد، مسیر سختی پیش روی تولید کنندگان قرار گرفته است.

محرابی در ادامه مهمترین مشکلات پیش روی تولیدکنندگان کاغذ کشور را قوانین و ضوابط سخت گیرانه برای واردات مواد اولیه، حداقل حقوق ورودی برای واردات کاغذ، وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی و معافیت ۹ درصد ارزش افزوده برای واردات کاغذ دانست و گفت: متاسفانه علاوه بر این مشکلات تعدد مراکز تصمیم گیری برای واردات و تولید کاغذ، رسیدن به یک هدف واحد و جامع را سخت کرده است که در نهایت این آسیب برای تولید کننده است.

محرابی به واحد تولید چوب و کاغذ مازنداران اشاره کرد و گفت: این واحد یکی از واحد های مطرح کشور است که علاوه بر اینکه ظرفیت تولید کاغذ روزنامه کل کشور، ظرفیت تولید ۴۴ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر آموزش و پرورش را نیز داراست که سال گذشته مشکلاتی برای این واحد تولید کننده به وجود آمد و با پیگیری‌های به عمل آمده مشکلات رفع شد و این واحد اکنون آمادگی کامل برای تولید را دارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تأمین مواد اولیه از طریق واردات انجام نمی‌شود؟ گفت: با ضوابط سخت‌گیرانه قرنطینه‌ای که از طرف سازمان حفظ نباتات وجود دارد و همچنین با توجه به این که چوب در بسیاری از صنایع تأثیر گذار است و به عنوان ماده اولیه اصلی محسوب می‌شود انتظار داریم سازمان حفظ نباتات به این موضوع کمک کند.

مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولوزی وزارت صمت با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات اعلام کرده که حتماً باید یک جایگاه قرنطینه وجود داشته باشد و گندزدایی شود، گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم از بنادر جنوبی واردات چوب داشته باشیم و قرنطینه را در آنجا انجام دهیم چون بیشتر واحدهای سلولوزی در شمال کشور قرار دارد؛ موضوع هزینه حمل مانع توجیه پذیری این امر می شود؛ بنابراین باید این کارها در استان‌های شمالی انجام شود؛ یعنی سه استان مازندران، گلستان و گیلان متقاضی بودند و حتی در منطقه ویژه اقتصادی استان مازندران سرمایه‌گذار هم برای جایگاه قرنطینه وجود داشت ولی با توجه به ضوابطی که وجود دارد حتی در بندر امیرآباد هم موافقت نشد و در نهایت منجر به این شد که در بندر گمیشان این جایگاه ایجاد شود و امور آن به استانداری گلستان واگذار شد؛ الآن حدود یک سال و نیم از این موضوع می‌گذرد و انتظار داریم هر چه سریعتر کار عملیاتی و انجام شود.

محرابی در پایان با بیان اینکه کاغذ چاپ و تحریر در فهرست اقلام ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ماه دوم سال ۱۳۹۸ بود، گفت: از این تاریخ به بعد فقط به مقدار مشخصی برای وزارت ارشاد و چاپ و انتشارات حدود ۸۰ میلیون دلار و مبلغی حدود ۴۵ میلیون دلار هم برای آموزش و پرورش در نظر گرفتند و مقرر شد فقط برای این دو مجموعه با ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ وارد شود.