توافق اولیه برای تولید ۴۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز چاپ کتب درسی

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران از توافق اولیه برای تولید ۴۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز چاپ کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ تولید کاغذ در کشور کلاف سردرگم و پیچیده‌ای است که گویی هر زمان که قرار می‌شود، کسی این کلاف را از هم باز کند تا جایی پیش می‌رود و باز به گره کوری بر‌خورده و آن را رها می‌کند.

قصه تولید چاپ و تحریر در بزرگترین کارخانه تولید کاغذ در کشور یعنی مازندران نیز به همین منوال است،‌ این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه 175 هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه چند سالی است که از رونق افتاده و دچار رکود شده است.

این رکود تا اندازه‌ای است که در سال‌های اخیر بسیاری از تولیدات در انبار مانده و یا دوباره خمیر شده‌اند‌، کاغذ داخلی که سال‌هاست رنگ بی‌مهری مصرف‌کنندگان را به خود گرفته است، می‌تواند امروز در وانفسای افزایش قیمت ارز و نبود یارانه‌های حمایتی دولت برای واردات کاغذ خودی نشان دهد و از وضعیت رکود خود را برهاند‌؛ البته اگر موانع و مشکلات موجود بدرستی شناسایی و رفع شود.

یکی از مهمترین دلایل توقف خط تولید کاغذ چاپ و تحریر در این کارخانه زودتر از موعد اجرایی شدن طرح تنفس جنگل و عدم اجرایی شدن طرح‌های جایگزین برای دسترسی این کارخانه به مواد اولیه یعنی چوب است. در عین حال موانع و مشکلات دیگری نیز وجود دارد که تنها به این کارخانه که بزرگترین کارخانه تولید کاغذ در خاورمیانه به شمار می‌رود اختصاص ندارد، بلکه تولید کاغذ در کشور را احاطه کرده‌اند‌، موانعی از جمله شرایط نابرابر رقابت با واردات،‌ عدم حمایت از تولید و…

بیشتر بخوانید

کارخانه مازندران در چند ماه گذشته که مدیریت تازه‌ای را تجربه کرده است بدنبال رایزنی با وزارت آموزش و پرورش در تلاش بوده تا تولید تحریر خود را تقویت کند. حالا صفریان مدیرعامل این کارخانه از توافق اولیه با مسئولان آموزش و پرورش برای تامین کاغذ مورد نیاز چاپ کتاب‌های درسی سال آینده خبر می‌دهد.

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران در گفت‌وگو با تسنیم از توافق اولیه با وزارت آموزش و پرورش برای تولید حداقل 40 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر مورد نیاز برای انتشار کتاب‌های درسی خبر داد.

وی گفت: پیش از این با رایزنی‌های انجام شده 60 تن کاغذ چاپ و تحریر را به چاپخانه کتب درسی ارسال کردیم و خواستیم که این کاغذها در چاپ تست شود و در صورت تایید ما 40 هزار تن کاغذ مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده را تأمین کنیم.

صفریان تصریح کرد:‌ خوشبختانه طی چند روز گذشته این کاغذها در چاپخانه تست شده و مورد تایید بود،‌ قرار شد این کاغذها صحافی شده و پس از تایید مرحله صحافی تا 48 ساعت دیگر نامه درخواست وزارت آموزش و پرورش به دست ما برسد.

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران ادامه داد:‌ در صورت اجرایی شدن این قرارداد‌، خط تولید کاغذ تحریر ما بر روی تولید کاغذ تحریر داخلی متمرکز خواهد شد. در صورتی که اجرایی نشود،‌ ناچاریم باز به وضعیت گذشته و توقف تولید تحریر روی خواهیم آورد.

صفریان هم‌چنین با اشاره به تعهدات سازمان جنگل‌ها در قابل کارخانه مازندران گفت:‌ متاسفانه هنوز مصوبات کارگروه دادگستری استان که به دستور آقای رئیسی در زمان ریاست قوه قضائیه راه‌اندازی شده بود،‌ اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: اما سازمان جنگل‌ها اخیرا به ما اعلام کرد که اجازه برداشت چوب‌های شکسته و افتاده در جنگل را خواهد داد‌، یک هفته گذشته ولی هنوز این اجازه صادر نشده است.

لازم به یادآوری است،‌ با دستور حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی که اسفندماه سال 99 از این کارخانه بازدید کرد‌، مدیرکل دادگستری استان مازندران، مدیرکل سازمان بازرسی استان، نماینده استانداری، مدیر منابع طبیعی استان و مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران، جلسه‌ای با عنوان ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان مازندران تشکیل دادند.

این جلسه که بیست و پنجم فروردین سال جاری در دادگستری مازندران تشکیل شد، به سه مصوبه رسید. تحویل صنوبر مورد نیاز کارخانه چوب و کاغذ از محل طرح صنوبر استان گیلان در ازای مطالبات کارخانه، مراجعه مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ در راستای تنظیم قرارداد جهت اجرای مصوبه بند اول سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بدون اخذ تعهد، تشکیل کارگروه، جهت اخذ مجوز به منظور اجرای طرح بهره‌برداری از چوب‌های شکسته و افتاده جنگل از سوی صنایع چوب و کاغذ مصوبات این کارگروه بود که هنوز اجرایی نشده است.