تمهیدات دولت برای رفع مشکلات واردات کاغذ

رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی از تمهیدات دولت برای رفع مشکل واردات کاغذ با ارز داخلی سخن گفت.

میثم نیلی درباره افزایش قیمت کاغذ و به دنبال آن کتاب و تمهیداتی که در این زمینه در نظر گرفته شده، به ایسنا گفت: قیمت کاغذ به نسبت اقلام دیگر افزایش پیدا نکرده است و حتی افزایش آن در برابر افزایش قیمت‌های اقلام دیگر بسیار کم است. اصل افزایش قیمت برای هفت سال قبل است که در یک مرحله قیمت کاغذ چهار برابر شد و در مرحله دیگر سه برابر.

او با بیان این‌که بعد از دولت دوازدهم قیمت کاغذ همان است افزود: اتفاقی که در حال حاضر در واردات کاغذ مطرح است، تخصیص ارز دولتی برای واردات کاغذ است که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نیلی بیان این‌که کاغذ تنها کالای است که با دستور مستقیم ریاست جمهوری با ارز دولتی وارد شد، اظهار کرد: با افزایش قیمت کتاب، قدرت خرید کتاب در مردم پایین آمده است و عمده ناشران کاغذ را به صورت آزاد می‌خرند اما این موضوع ربطی به قیمت خرید کاغذ ندارد.

رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره تمهیدات دولت برای واردات کاغذ بدون ارز دولتی توضیح داد: دولت دو تدبیر برای این موضوع دارد که وزارتخانه های صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین مسئولیت را در این حوزه دارند. همچنین رییس جمهور و معاون اول او موضوع را به جد پیگیری می‌کنند تا موضوع ارز دولتی حل شود. اولین تدبیر خودکفایی تولید کاغذ در داخل است.

او ادامه داد: با این که بیش از چهل درصد از مواد اولیه کاغذ وارداتی است، قیمت تمام شده کاغذ در کشور ما برای تولید داخلی به مراتب پایین‌تر از قیمت تمام شده کاغذ خارجی است. این اختلاف قیمت به اندازه‌ای است که ناشران و ناظران چاپ را برای خرید کاغذ داخلی انگیزه‌مند می‌کند.

میثم نیلی سپس گفت: دومین تدیبر، یک تدبیر میانی است. حمایت هدفمندانه و هوشمندانه از مصرف‌کننده واقعی کتاب. حدس من این است که دولت درباره واردات کاغذ با همین نگاه مهربانانه و عامیانه تصمیم می‌گیرد و قرار است برای علاقه‌مندان به کتاب یارانه‌ای تعلق گیرد.