تخصیص نیافتن ارز نیمایی به کاغذ به مدت 2 ماه/ کاغذ به اندازه نیاز بازار هست

کاغذهای موجود در بازار کاغذهایی هستند که در ماه‌های گذشته با ارز نیمایی وارد شده‌اند. اگر ارز نیمایی برای این کالای استراتژیک فرهنگی تخصیص پیدا نکند با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای مواجه خواهیم شد که بازار نشر را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم از بندی یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان در هفته‌‍‌های گذشته به بندی یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و کاغذ تحریر ۶۰ در ۹۰ با گرماژ ۷۰ گرم به قیمت بندی یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان افزایش یافته است. البته امروز قیمت کاغذ نسبت به هفته گذشته کاهش ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

تخصیص ارز نیمایی برای کاغذ با تأخیرهای ۶۰ روزه مواجه شده و همین تأخیر در روز‌های آینده می‌تواند باعث یک شوک قیمتی و عدم موجودی کاغذ در بازار شود. البته اگر تخصیص ارز نیمایی صورت نگیرد، کاغذ باید با ارز آزاد وارد شود. واردات با ارز آزاد نیز موجب افزایش قیمت‌ در هر بند کاغذ می‌شود.

کاغذ به اندازه نیاز بازار موجود است

حمید نیکدل، رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا در خصوص وضعیت بازار کاغذ در چند هفته گذشته گفت: «کاغذ به اندازه نیاز بازار موجود است و قیمت‌های صعودی موجود در بازار به دلیل نوسانات ارزی است. قیمت کاغذ‌های چهار و سه ورقی از سوی یک شرکت واردکننده معتبر به ترتیب یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان است.»

الآن بار‌هایی در گمرک و بندر مانده‌اند

وی در ادامه بیان کرد: «ما هفته‌های پیش این اتفاق را پیش بینی کرده بودیم؛ چرا که کاغذ کالای اساسی است. البته به مدیر بخش سلولزی وزارت صنعت و معدن برای تخصیص ارز نیمایی نامه زدیم که هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. البته مشکلات دیگری هم به‌وجود آمد. الآن بار‌هایی در گمرک و بندر منتظر تخصیص ارز مانده‌اند تا ارز تخصیص پیدا کند و این کالاها به سرعت ترخیص شود. ترخیص شدن این کالا از بنادر و گمرک باعث افت قیمت می‌شود.»

رکود و تخصیص ارز نیمایی می‌تواند به کاهش قیمت کاغذ کمک کند

نیکدل با اشاره به اینکه در پایان سال هستیم، بیان کرد: «ما تنها ۱۰ روز کاری تا پایان سال در پیش داریم. بسیاری از چاپخانه‌ها نیز از ۲۰ اسفند به بعد دستگاه‌های خود را تعطیل می‌کنند؛ همین امر می‌تواند به بازار کاغذ کمک کند. البته تخصیص ندادن ارز، چاپ سررسید‌ها و نمایشگاه کتابی که در پیش داریم دست به دست هم داده‌اند تا قیمت کاغذ افزایش پیدا کند. به طور مثال ما الان تاجرانی داریم که ۴۰۰ تُن کاغذ در گمرک دارند و در مقابل نیز مصرف‌کنندگانی هستند که برای تأمین کاغذ خود به بازار آزاد رجوع و به قیمت آزاد خریداری می‌کنند که همین امر موجب افزایش قیمت و التهاب در بازار می‌شود.»

کاغذهای موجود در بازار با ارز نیمایی سابق است

کاغذهایی که الان با قیمت‌های گفته شده به فروش می‌رسد، کاغذهایی هستند که در ماه‌های گذشته با ارز نیمایی وارد کشور شده‌اند. اگر ارز نیمایی برای این کالای استراتژیک فرهنگی تخصیص پیدا نکند با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای مواجه خواهیم شد که می‌تواند بازار نشر کتاب را تحت شعاع خود قرار دهد.

بانک مرکزی نتوانست ارز مورد نیاز تاجران کاغذ تأمین کند

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در خصوص تخصیص نیافتن ارز نیمایی به واردات کاغذ گفت: «الان بخش عمده‌ نیاز ناشران از طریق واردات تأمین می‌شود. قبل از استقرار دولت سیزدهم بیش از ۹۵ درصد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شد. طبیعی است که کاغذ با نوسانات ارز متغیر شود.»

وی در ادامه بیان کرد: «نوسانات نرخ ارز هم تاثیرگذار بود. ما تقریباً در ۲ ماه گذشته در تأمین ارز نیمایی برای واردات مشکل داشتیم؛ یعنی بانک مرکزی نتوانست ارز مورد نیاز تاجران کاغذ تأمین کند و این اتفاق هم این مسأله را تشدید کرد. واردات تقریباً با ارز آزاد صورت می‌گرفت و با نرخ آزاد قیمت‌گذاری می‌شد. همه این موضوعات موثر بودند.»