تحقق جهش تولید با فرآوری ۳۰ هزار تن کاغذ در چوکای رضوانشهر

مدیرعامل شرکت صنایع عظیم چوب و کاغذ ایران گفت: میزان تولید کاغذ طی سال گذشته در چوکا ۲۲ هزار تن بود که امسال با رشد ۳۴ درصدی و با خلق رکوردی تازه به ۳۰ هزار تن رسید و این درحالی است که بدلیل ویروس کرونا و قطع پی در پی برق، کارخانه بیش از ۳ ماه تعطیل بود

 

ایرج زمانی فرد، در نشست خبری با  فعالان رسانه ای با بیان این که این مجموعه عظیم صنعتی هم اکنون دارای ۸۰۰ نفر کارکنان  و با ظرفیت اشتغال حداکثر برای ۲ هزار نفر است،  اظهار داشت: با حمایت های هلدینگ شستا، همت و پشتکار کارگران زحمتکش، موضوع مهم جهش تولید با ۳۰ هزار تن کاغذ در این کارخانه بزرگ محقق شده است.
 وی با اشاره به کمک های صورت گرفته از سوی شستا به چوکای رضوانشهر خاطرنشان کرد: بکار گیری صحیح سرمایه در گردش تزریق شده از سوی شستا به این مجموعه، منجر به افزایش تولید در سه ماهه دوم سال جاری شد.
زمانی فرد با اشاره به وجود سرمایه عظیم نیروی انسانی در این مجموعه افزود: وجود نیروی انسانی و کارکنان صادق با پشتکار قوی در چوکا، از سرمایه های اصلی برای تولید و اقتصاد جامعه هستند که برای حفظ و در امان ماندن این عزیزان از ویروس کرونا تدابیر خاصی را اندیشیدیم و الحمد الله تا کنون همه این عزیزان را حفظ کرده ایم.
 مدیر عامل شرکت چوکای رضوانشهر با اشاره به تحقق جهش تولید در این مجموعه عظیم صنعتی تصریح کرد: شرکت چوکا با افزایش تولید و اتخاذ سیاست های مالی و اقتصادی مناسب علاوه بر خلق ثروت در این مجموعه عظیم، بستر لازم برای گسترش فعالیت ها، کسب سود و جذب سرمایه گذاران را فراهم کرده است.
وی با اشاره به توان مالی چوکا در زمینه خرید قطعات یدکی و مواد اولیه برای این مجموعه یادآور شد: در سال ۹۸ این سرمایه به میزان ۲ میلیارد تومان بود که این آمار امسال با ۱۰۹ درصد رشد به ۲۳ میلیارد تومان رسید .
 این مدیر اقتصادی بیان کرد: دارایی های جاری چوکا در سال گذشته تنها ۳۶ درصد بدهی های تجاری شرکت را پوشش می داد در حالی که در سال جاری به حدود ۲ برابر بدهی ها رسیده است و این مجموعه با وجه نقد موجود خود در سال ۹۸ فقط توانایی باز پرداخت ۱۳ درصد بدهی های خود را داشت که این توانایی در سال ۹۹ به ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.
 مدیر عامل چوکای رضوانشهر با اشاره به وضعیت اسفبار پرداخت حقوق کارکنان این مجموعه از سالیان گذشته تا سال ۹۸  گفت: همواره پرداخت حقوق کارگران در چوکا با چندین ماه تأخیر صورت می گرفت که هم اکنون این وضعیت بهبود یافته و ۲۹ هر ماه حقوق و دستمزد ها پرداخت می شود.
وی همچنین گفت: دیون دولتی شرکت، در سال ۹۸ بدون احتساب جرائم ۷۶ میلیارد تومان بود که این رقم امسال  به ۲۳ میلیارد تومان کاهش یافت و همچنین این مجموعه عظیم در سال های گذشته فاقد حاشیه سود ناخالص بوده و در سال جاری بعد از ۵ سال توانست با کنترل هزینه های تشکیل دهنده بهای تمام شده، به حاشیه سود نا خالص دست یابد.
زمانی فرد با اشاره به هزینه های حاشیه ای برای چوکا گفت: هنوز هم بخشی از هزینه های تعمیر و نگهداری دانشکده کاسپین، شهرک ولیعصر(عج) رضوانشهر بر عهده این شرکت است و در کنار این موضوعات حدود ۳ هزار مشترک آب از ساکنان این شهرک و روستاهای اطراف بطور رایگان از این نعمت استفاده می کنند که هزینه های مربوطه بر عهده چوکا می باشد.
 وی همچنین گفت: دارایی های جاری این شرکت در سال گذشته تنها ۳۶ درصد بدهی های تجاری شرکت را پوشش می داد در حالی که  امسال به حدود ۲ برابر بدهی ها رسیده است و این شرکت در سال گذشته با وجود دارایی های نقدی موجود فقط توان باز پرداخت ۱۳ درصد از بدهی های خود را داشت که این توانایی در سال جاری به ۱۲۰ درصد افزایش  و هم اکنون دوره وصول مطالبات شرکت از ۴۲ روز به ۲۰ روز در سال جاری کاهش یافته است.
 مدیرعامل چوکا تصریح کرد: همانگونه که شستا تا کنون از چوکا حمایت کرده، مجموعه صندوق بازنشستگی هم در حمایت در این مجموعه ورود کند.
 وی در ادامه با اشاره به دستاورد های واحدهای تولیدی این شرکت عظیم اقتصادی و ورود چوکا به صنعت سبز گفت: برای نخستین بار با حمایت شستا به تولید کود هوموس در سطح منطقه دست پیدا کرده  و با کمک یک شرکت دانش بنیان، کمپوست ایجاد شده از ضایعات چوبی را پس از فراوری تبدیل به محصولی بنام کود آلی هوموس می نماید که سرشار از مواد آلی، کربن بالا و سایر عناصر میکرو ارگانیک می باشد که در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که با راه اندازی این خط تولید، بطور مستقیم برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.
زمانی فرد در ادامه با اشاره به سایر اقدامات و دستاورد متخصصان در این مجموعه گفت: راه اندازی کامل سیستم پاکت ونتیلیشن پس از ۲۰ سال از مهمترین اقدامات تحقق یافته در این مجموعه است که از هدر رفت انرژی در دیگ های بخار جلوگیری می کند.
  مدیرعامل چوکا همچنین در زمینه بازسازی کارخانه OCC  گفت: خط تولید خمیر بازیافتی در چوکا از زمان نصب و آغاز به کار دارای نقایص فرآیندی و فنی عدیده ای بود که با تشکیل کمیته های تخصصی اقدام به رفع نقایص موجود شد و همچنین کارگاه ریخته گری این مجموعه نیز پس از ۱۵ سال معطلی مجددا راه اندازی شد.
 زمانی فرد افزود: خط تولید تخته چندلایه پس از ۱۶ سال توقف و در دی ماه امسال با حضور مدیر عامل محترم شستا مجدداً راه اندازی شد و برای ۱۶ نفر شغل ایجاد شد.
وی با اشاره به راه اندازی مجدد واحد چوکا در صنایع اسالم هم گفت: جهت بازسازی و ترمیم خط تولید صنایع چوکا در اسالم طی سالجاری مبلغ ۸ میلیارد تومان از منابع داخلی این شرکت هزینه شده است.
 مدیر عامل چوکای رضوانشهر در ادامه ضمن تشکر از تلاش و زحمات روابط عمومی این مجموعه عظیم گفت: روابط عمومی چوکا از واحدهای موفقی است که با شفاف سازی ارتباط بسیار خوبی با اصحاب رسانه و خبرنگاران داشته  که این امر موجب جلب اعتماد عمومی به چوکا شده است.
 وی همچنین گفت: خروج شرکت چوکا از فهرست آلاینده های محیط زیست از مهمترین اقداماتی بود که با  استاندارد سازی و باز سازی حوضچه های تصفیه پس از ۵ سال توقف و با استفاده از امکانات موجود این فرایند بدست آمده است.
زمانی فرد  متذکر شد: برای بقای حیات چوکا و جلوگیری از هرگونه زیان احتمالی، امروز باید به داد چوکا برسیم و منابع لازم و چوب مورد نیاز را در اختیار این مجموعه قرار دهیم و درختان افتاده در مناطق جنگلی که بر اثر گذشت زمان در حال ازبین رفتن هستند، اگر در اختیار ما قرار دهند موجب رونق بیشتر تولید در این کارخانه عظیم خواهد شد.
 وی همچنین گفت: چوکا در گذشته بعنوان متولی جنگل، جلوی هرگونه قاچاق چوب و تخریب جنگل را می گرفت ولی امروز با خارج شدن از جنگل، خطر آتش سوزی، قاچاق و دیگر موضوعات جنگل های منطقه را تهدید می کنند.
 زمانی فرد در پایان خواستار حمایت همه جانبه مردم و مسئولان در سطح استانی و ملی از این مجموعه عظیم اقتصادی و تولیدی  شد و گفت: برای ادامه فعالیت و رونق تولید در چوکا، باید تدبیری برای تامین چوب مورد نیاز این کارخانه اندیشیده شود  و در طرح تفصیلی چوکا ما مکلف هستیم اگر درختی از جنگل قطع کردیم به ازای آن دو اصله نهال بکاریم.
 صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) در شهرستان رضوانشهر سال ۱۳۵۲ طراحی و در سال ۱۳۵۷ به بهره برداری رسید که ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل های گیلان با ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار متر مکعب چوب، حوزه تأمین چوب و منابع اولیه این کارخانه با هدف تولید ۱۵۰ هزارتن کاغذ در سال است.