تبادل فناوری با دیگر کشورها به‌منظور ارتقای صنایع کوچک

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «علی رسولیان» در همایش ملی نقش مدیران اقتصادی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی (اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری) افزود: حمایت از تولید از مسیر توانمندسازی و تقویت بخش خصوصی می‌گذرد و تداوم این مسیر منجر به اشتغال‌زایی پایدار و توسعه همه جانبه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه‌کرد: این سازمان دو وظیفه مهم تأمین زیرساخت‌های لازم برای تسهیل فعالیت سرمایه‌گذاران و صنعتگران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط (SME) را بر عهده دارد.

وی ادامه‌داد: حمایت از SME ها در ۸۵ محور دنبال می‌شود و در حوزه تامین زیرساخت‌ها توازن منطقه‌ای اهمیت بسیاری دارد که با اولویت ویژه‌ای در دستور کار است.

ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی

رسولیان اضافه‌کرد: ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی بر اساس آمایش سرزمینی نیز با اولویت ویژه دنبال می‌شود، در این راستا شهرک‌های تخصصی نظیر شهرک‎های فناوری، پوشاک، دانش بنیان و غیره در حال ایجاد است یا ساخته شده است.

وی، نگاه ویژه به شرکت‌های پیشران و برنامه‌ریزی برای استقرار آن‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را یکی از اولویت‌های سازمان متبوع خود دانست و تصریح‌کرد: حمایت از رسوخ فناوری و تبادل فناوری با کشورهای توسعه‌یافته در این راستا در دستور کار است تا با به‌هم‌رسانی کسب و کارها، صنایع کوچک و متوسط کشورمان توانمندتر شوند.

معاون وزیر صمت به برخی از این تبادل فناوری‌ها اشاره و خاطرنشان‌کرد: تبادل فناوری با جمهوری چک را شروع کرده‌ایم، با آلمان نیز تفاهم‌های بسیار خوبی داشته‌ایم، با ترکیه و چین نیز به توافقات خوبی رسیده‌ایم که همه اینها ارتقای فناوری در بنگاه‌های کوچک و متوسط و به‌هم‌رسانی کسب و کارها را به ارمغان می‌آورد.

وی همچنین اظهار کرد: از حضور و مشارکت شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) در نمایشگاه‌های بین‌المللی جهانی حمایت می‌کنیم و پاویون‌هایی را در نمایشگاه‌های معتبر برای تقویت حضور شرکت‌های ایرانی ایجاد خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، همچنین حمایت از دانش‌بنیان‌شدن بنگاه‌های کوچک و متوسط توانمند را یکی دیگر از اولویت‌ها دانست و افزود: به صنعت به گونه‌ای متفاوت نگاه خواهیم کرد، همان‌گونه که کشورهایی که سطح فناوری بالاتری دارند به شکلی متفاوت به حوزه صنعت نگاه می‎کنند.

وی بیان‌داشت: سال گذشته بیش از ۱۲۰ شرکت دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر شدند و به بیش از ۳۰۰ شرکت توانمند مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در راستای دانش‌‍بنیان شدن مشاوره داده شد که با ارتقای فناوری توانستند دانش‌بنیان شوند.

هفتمین همایش ملی نقش مدیران اقتصادی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی (اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور کارآفرینان، اندیشمندان، دانشگاهیان، مدیران ارشد و عالی رتبه دولتی و خصوصی، مشاوران، مسئولان و نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی برگزار شد.