برای جبران هزینه کشاورزان، افزایش خرید تضمینی گندم ضروری است

عنایت بیابانی ضمن اشاره به افزایش ۴۰درصدی قیمت گندم، گفت: قطعاً باید برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان اقدام شود.

برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو در خصوص خرید گندم از کشاورزان با دکتر عنایت بیابانی قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز به صورت تلفنی گفتگو کرد.

عنایت بیابانی با بیان اینکه حدود ۷ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: از نظر کمیت، وضعیت بسیار مناسبی داریم و با همین سرعت امسال شاهد یکی از بهترین سال های برداشت گندم هستیم و حدود ۱۴ الی ۱۵ میلیون تن گندم برداشت و خریداری خواهیم کرد.

وی با اشاره به گله گندمکاران با وجود افزایش قیمت خرید تضمینی اظهار کرد: تمام کشورهای صادر کننده گندم مانند روسیه اعلام کرده‌ اند به دلیل شیوع کرونا تا انتهای سال میلادی صادرات را ممنوع کرده ‌اند. با توجه به اینکه گندم یک کالای استراتژیک است و دارای اهمیت زیادی است، دولت نیز حساسیت ویژه ای در این زمینه دارد.

وی در عین حال تصریح کرد: در حال حاضر هزینه کاری کشاورزان به دلیل سیاست های سال های گذشته، هزینه های زیادی بر دستان کشاورزان ایجاد شده است و برای نمونه دستمزد کارگری به حدی بالا است که هزینه مضاعفی برای تولید ایجاد کرده است.

قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز ضمن اشاره به افزایش ۴۰ درصدی قیمت خرید گندم، با تأکید بر اینکه باید برای خرید گندم، هزینه های مختلف آن را در نظر داشت، اظهار کرد: اگر این نگاه وجود داشته باشد، قطعاً باید برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان اقدام شود.