بالا رفتن هزینه چاپ مشکل اصلی بازار کتاب است

یک نویسنده کتاب گفت: طی ماه‌های اخیر قیمت مواد اولیه و هزینه‌های چاپ بسیار بیشتر از کاغذ شده وحتی در برخی مواقع برابر شدن قیمت چاپ و کاغذ نفس ناشران را بریده است.

سعید محسن زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون وضعیت صنعت نشر گفت: مشکل کاغذ همچنان عمده‌ترین چالش پیش روی صنعت نشر محسوب می‌شود، اما طی ماه‌های اخیر قیمت مواد اولیه و هزینه‌های چاپ بسیار بیشتر از کاغذ شده وحتی در برخی مواقع برابر شدن قیمت چاپ و کاغذ نفس ناشران را بریده است.

وی در همین راستا ادامه داد: برخی از واردکنندگان کاغذ برای منافع خود اقدام به فروش کاغذ‌ها در بازار آزاد می‌کنند به همین دلیل علاوه بر افزایش قیمت کاغذ بسیاری از ناشران با چالش مواجه شده‌اند البته کمک و همراهی اتحادیه ناشران کمک بسیاری به ناشران داشت و همین امر اجازه داد تا ناشران بتوانند به تولید و فعالیت خود ادامه دهند.

محسن زاده ابراز کرد: افزایش قیمت کاغذ در دو سال اخیر و در کنار آن افزایش قیمت مواد اولیه در طی ماه‌های گذشته، قیمت کتاب را تا حدود زیادی افزایش داده است این بالا رفتن قیمت بی‌علاقگی جامعه و مخاطب به کتاب را به همراه داشته و در نتیجه شاهد کاهش میزان مطالعه در کشور هستیم.

وی به سرمایه ناشران اشاره و بیان کرد: سرمایه گذاری بر روی کتاب‌ها نه تنها صرف اقتصادی ندارد بلکه در مواردی زمینه را برای ضرر دهی فراهم می‌کند بالا بودن قیمت کاغذ و مواد اولیه در کنار بی رغبتی مخاطبان به خرید کتاب از یک سو و هزینه‌های دستمزد مولفان و چاپخانه‌ها از سوی دیگر شرایط دشواری را برای ناشران به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید:
برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

محسن زاده نظارت بر حوزه توزیع کاغذ را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: نظارت بر توزیع کاغذ به درستی انجام نمی‌شود، زیرا تعداد ناشران و میزان مصرف هر یک از آنان به مدد پایگاه‌های ثبت اطلاعات ناشران به دقت رصد می‌شود و تخلف برای ناشر امکان پذیر نیست پس مشکل باید در مرحله آغازین زنجیر صنعت نشر یعنی از زمان خروج کاغذ از گمرک تا ارائه آن به دست ناشر بررسی شود.

وی در همین راستا اظهار کرد: انتشارات ستاه‌ها در سال گذشته به عنوان ناشر برتر در حوزه دفاع مقدس شناخته شد، اما هیچگونه حمایتی از آن انجام نشد، با این حال من معتقدم برخی از تسهیلات مانند پرداخت وام با بهره کم می‌تواند چالش‌های ناشران را بر طرف کند.

محسن زاده پیرامون قدرت فضای مجازی برای معرفی کتاب خاطرنشان کرد: کتاب‌ کالا‌یی است که هیچ گاه رنگ زوال به خود نمی‌گیرد اگرچه امروز به خاطر مشکلات اقتصادی و هزینه بر بودن با چالش‌هایی مواجه شده است، اما گذر زمان و توجه به تاریخ بشر نشان می‌دهد کتاب‌ کالا‌یی ماندگار و اثر گذار بر فرهنگ و روح آدمی بوده و خواهد بود.