ایجاد ارزش افزوده روی چوب

چوب با قابلیت‌های بالایی که دارد، می‌تواند به خیلی‌ها برای راه انداختن یک کسب و کار ایده بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ می‌گوید از اول هم اولین نفر وارد کارگاه می‌شدم و تا ساعت ۹ شب که دیگر نگهبانی می‌آمد می‌گفت خانم تشریف ببرید؛ من این طوری کار می‌کردم؛ تا آخرین لحظه، از تمام لحظاتی که در کارگاه بودم استفاده می‌کردم؛ درآمدزایی ام هم از همان دوران دانشگاه شروع شد.

چوب با قابلیت‌های بالایی که دارد، می‌تواند به خیلی‌ها برای راه انداختن یک کسب و کار ایده بدهد. مثل کارگاهی که محیا و بهاره دو دوست و هم دانشگاهی قدیمی در آن با اشتیاق روی چوب‌های خام مشغول به کارند.
بهاره می‌گوید: همیشه وقتی روی چوب کار می‌کنم می‌گویم قبل از اینکه من هنرم را روی این چوب‌ها پیاده کنم انگار خدا خودش این هنر را پیاده کرده. مثلاً این چوب درخت انجیر است که تماماً فرم چوب در آن حفظ شده یعنی حتی این ترک‌ها هم کار را زیبا کرده؛ یک وقت‌هایی حتی باید از ترک‌های چوب هم استقبال کرد.
محیا ۳۱ ساله و بهاره ۲۸ ساله است. مدت زیادی از کسب تجربه شان در این کارگاه نمی‌گذرد. تلاش و دست ورزی شان، اما در همین مدت کوتاه آن قدر جدی بوده که کارهایشان را پرفروش کند.
بهاره توضیح می‌دهد: از اول هم اولین نفر وارد کارگاه می‌شدم و ساعت ۹ شب نگهبانی می‌آمد می‌گفت خانم تشریف ببرید یعنی من این طوری کار می‌کردم تا آخرین لحظه از تمام لحظاتی که توی کارگاه بودم استفاده می‌کردم و درآمدزایی هم از همان دوران دانشگاه شروع شد.
برای به صرفه در آمدن محصول نهایی مدام ایده پردازی می‌کنند.
محیا می‌گوید: سعی می‌کنیم محصول را طوری تولید کنیم که در زمان کمتر و با هزینه کمتری انجام می‌شود تا درآمدمان قابل قبول باشد.
با چاپ دستی و چاپ دیجیتال روی چوب، سرعت تولیدشان را بالا می‌برند. محیا توضیح می‌دهد: کافی است که یک نوآوری در کارتان داشته باشید تا یک دفعه ببینید که بازار به سمت شما می‌آید. مثلا ما در چاپ روی چوب از چاپ خط نستعلیق به روش سیاه مشق استفاده می‌کنیم؛ که مخاطب ایرانی دوست دارد.
ایده پردازی در این کارگاه دونفره حرف اول را می‌زند. محیا و بهاره مدام در حال نوآوری برای بالا بردن بهره وری کارشان هستند. محیا می‌گوید: با استفاده از چاپ به جای نقاشی هزینه ما به یک دهم کاهش یافت. این طرحی بود که خودمان به آن رسیدیم یعنی در فتوشاپ طرح‌ها را آماده می‌کنیم و بعد می‌دهیم چاپخانه تا روی یک تکه چوب برایمان چاپ کنند.
علاوه بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی، از کمک مشاور هم غافل نشدند. یک نفر به عنوان مشاور کسب و کار کمکشان می‌کند و همین هم فروششان را هدفمند کرده است.
بهاره می‌گوید: علاوه بر بازاری که در داخل کشور داریم، دوستان عزیزی هم هستند که از خارج از کشور از ما خرید می‌کنند؛ مثل آلمان، سوئد و آمریکا؛ خیلی هم استقبال کردند به خصوص اینکه صنایع دستی در ایران قیمت مناسب تری نسبت به جا‌های دیگر دارد.
کاری که محیا و فاطمه در کارگاهشان انجام می‌دهند، ایجاد ارزش افزوده روی چوب است. همان کاری که الهام در فضایی کوچک از خانه اش با تکنیکی دیگر انجام می‌دهد.
الهام کریمی جبلی درباره تکنیک کاری اش توضیح می‌دهد: در اصطلاح نقاشی تک ضربه‌ای می‌گویند؛ چرا که شما با یک حرکت یک گلبرگ را می‌کشید؛ مثل نقاشی روی تابلو نیست که خیلی زمان ببرد؛ اسم این هنر نقاشی سرعتی دکوراتیو است.
کاربرد نقاشی سرعتی دکوراتیو آن قدر زیاد است که می‌شود آن را روی انواع وسایل چوبی، بزرگ یا کوچک، دکوری یا مصرفی اجرا کرد. روی چوب‌های کوچک می‌شود در خانه کار کرد و روی وسایل چوبی بزرگتر در کارگاه یا منزل مشتری؛ در این تکنیک، بر اساس سفارش مشتری و متناسب با دکوراسیون منزل او برای طرح و رنگ نقاشی تصمیم گرفته می‌شود.
الهام توضیح می‌دهد: متناسب با پارچه پرده مبل یا حتی گلی که روی مبل و پرده است می‌شود برای نقاشی روی چوب طرحی را اجرا کرد؛ به این ترتیب که نمونه پارچه یا عکس را نشان می‌دهند تا بر آن اساس نقاشی بکشم.
این هنرمند نقاشی دکوراتیو ادامه می‌دهد: کاملا هم قابل شستشو هستند؛ چون روی نقاشی وارنیش میخورد؛ مثلا این سینی را می‌توان بدون محدودیت زیر شیر آب شست.
حتی اگر تسلط اولیه به نقاشی هم نداشته باشید، به شرط تمرین می‌توانید در مدت کوتاهی در این حرفه کاربلد شوید.
الهام این را می‌گوید و اضافه می‌کند: من اصلاً خودم زمینه نقاشی نداشتم؛ ولی خوب علاقه‌اش را داشتم و شروع کردم؛ با این حال تمرین زیادی می‌خواهد تا دست سرعت لازم را پیدا کند. خود من به صورت بداهه این نقاشی‌ها را می‌کشم؛ اینکه یاد بگیرند بداهه انجام بدهند خیلی خوب است.
خانم کریمی جبلی بعداز گذشت سه سال از کسب تجربه در این حرفه هنری حالا خودش این رشته را آموزش می‌دهد: می‌گوید من خودم یک چیز‌های در فضای مجازی گذاشته ام برای کسانی که دوست دارند یاد بگیرند و خیلی دوست دارم که این محتوا‌ها را بیشتر تولید کنم. به لطف فضای مجازی حالا دیگر یادگیری و حتی بازاریابی خیلی راحت‌تر شده.
تکنیک‌هایی که این هفته به سراغشان رفتیم می‌توانند در کمترین زمان و با کمترین هزینه بیشترین ارزش افزوده را روی چوب ایجاد، و نتیجه هنر و خلاقیت شما را در خانه‌های شهر تکثیر کنند.
این چندمین بار است که ما در حرفه‌ای شو کار با چوب را به تصویر می‌کشیم. محصولی که کمترین دور ریز را دارد و می‌شود از کوچک‌ترین اجزاء آن کاربردی‌ترین محصولات را تولید کرد.
کار با چوب، اما محدود به مشاغلی که ما معرفی کردیم نمی‌شود؛ اگر می‌شناسید کسب و کار‌های دیگری را که پایه و اساس و ماده اولیه شان چوب است در صفحه حرفه‌ای شو به ما معرفی کنید تا به سراغ آن‌ها هم بریم.