انتقادها از طرح تولید کاغذ با استفاده از کاه در کشور/ ۱۵ سال دیگر دام ها کاه هم برای خوردن ندارند

معاون فنی اسبق سازمان دامپروری کشور با انتقاد از برنامه های استفاده از کاه برای تولید کاغذ به جای خوراک دام گفت: در آینده میان و دراز مدت تهیه و تأمین کاه برای دامپرور و دامدار از چالش‌های اساسی خواهد بود.

 

محمد راسخ افشار، معاون فنی اسبق سازمان دامپروری کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری  تسنیم اظهار داشت : با توجه به آمارها چند دهه گذشته میزان متوسط بارندگی در ایران 240 تا 250 میلی متر در سال  است؛ اغلب بارندگی ها در فصول پاییز و زمستان رخ می دهد و در نتیجه در فصل های بهار و تابستان که موسم کشت ، کشاورزی و آبیاری است با عامل محدود کننده آب در سطح کشور مواجه هستیم.
وی افزود: حتی در اقلیم هیرکانی که میزان بارندگی آن تا 2000 میلی‌متر در شهری مثل آستارا می‌رسد، کشت تابستانه نیاز به آبیاری دارد و در دوره های مختلف آب بعنوان یکی از عوامل محدودکننده بخش کشاورزی در ایران مطرح است.
راسخ افشار در خصوص میانگین بارندگی در دنیا گفت: در قاره اروپا میانگین بارندگی 734 میلی‌متر یعنی 3 برابر ایران است و قاره های آسیا 726 میلی‌متر، آفریقا 686، آمریکا 1159 و اقیانوسیه  734 میلی متر در سال بارندگی دارند.
وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی برخی کشورهای همسایه ایران هم کمابیش مانند ایران است گفت: عراق216، افغانستان327، ترکمنستان 161،سوریه252 ، ازبکستان 206، عمان 125و کویت 121 میلیمتر در سال بارندگی دارند. کشورهایی که تقریبا  دو برابر بارندگی دارند عبارتند از پاکستان 469، جمهوری آذربایجان 447، ارمنستان 562، ترکیه 593 و تاجیکستان 691 میلی متر در سال است.
این محقق بخش کشاورزی ادامه داد: در شرایط کنونی بیش از 500 منطقه و شهر در ایران مشکلات حاد کمبود یا فقر آبی دارند و حدود یک سوم مساحت کشور در بیشتر اوقات مشکلات آبی متوسط تا شدید دارند و در حدود 35 میلیون نفر در ایران با تنش آبی مواجه هستند.
وی عامل بعدی محدودکننده توسعه دامپروری در کشور را بیابان زایی نام برد و افزود: بیابان یک پدیده جغرافیایی تاریخی است و از  160 میلیون هکتار مساحت کشور 100میلیون آن در حدود 60 درصد مساحت کل کشور،  در اقلیم‌های بیابانی و نیمه بیابانی قرار دارند.