افزایش صد درصدی قیمت محصولات چوبی/ نابودی جنگل‌ها به دنبال صادرات فرآورده‌های چوبی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی درودگران و مبل سازان گفت: در اثر نوسانات قیمت دلار محصولات چوبی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند.
داود رجبی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص نحوه ایجاد و فعالیت اتحادیه و تعاونی‌های تابع آن گفت: اتحادیه تعاونی درودگران و مبل سازان در سال ۱۳۵۹ تشکیل‌شده است و در حال حاضر ۱۰۵ تعاونی در سراسر استان‌ها با حدود ۱۴ هزار نفر عضو تحت پوشش فعالیت می‌کنند.

وی افزود: فعالیت اتحادیه در خصوص تأمین نیاز مصرف‌کنندگان است و سعی کرده‌ایم که کل کشور را تحت پوشش قرار دهیم به‌وسیله تعاونی‌های موجود مواد اولیه صنایع چوب را باقیمت خیلی مناسب در اختیار تولیدکنندگان مبل قرار می‌دهیم.

رجبی ادامه داد: این امر به کاهش قیمت محصولات تولیدی در بازار کمک می کند چراکه ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه تولید محصولات را تهیه مواد اولیه تشکیل می دهد؛ قطعاً وقتی این مواد باقیمت پایین‌تری در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد قیمت ثانویه هم در بازار کاهش می‌یابد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی درودگران و مبل سازان در خصوص تأثیر شیوع بیماری کرونا بر صنف تولیدکنندگان مبل گفت: در اثر شیوع بیماری کرونا خیلی از کارگاه‌های ما به تعطیلی کشیده شده‌اند و فروشگاه‌های مواد اولیه نیز به رکود نسبی دچار شده‌اند.

وی افزود: ما سعی کرده‌ایم که تعاونی‌ها را سرپا نگه‌داریم و با کمک‌هایی که به تولیدکنندگان می‌کنیم اندکی از مشکلات آن‌ها را مرتفع کنیم.

رجبی گفت: اتحادیه ما از سوی هیچ مرکزی حمایت نمی‌شود و در سال‌های گذشته که با افزایش قیمت شدید در محصولات ام دی اف به خاطر نوسانات دلار مواجه شدیم و به وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای کمک مراجعه کردیم، متأسفانه صحبت‌های ما را نادیده گرفتند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی درودگران و مبل سازان گفت: با توجه به این‌که مواد اولیه برای تولید نئوپان و ام دی اف در کشور به‌صورت داخلی تأمین می‌شود، اما متأسفانه زمان فروش این مواد را به قیمت دلاری می‌فروشند و در اثر نوسانات قیمت دلار در بازار این محصولات چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند.

وی افزود: این افزایش قیمت‌ها موجب تعطیلی خیلی از کارخانه‌های تولیدی ما شد و حتی بعضی از تولیدکنندگانی که قراردادهای بلندمدت جهت تولید بسته بودند مبالغ هنگفتی ضرر کردند که سبب ورشکستگی آن‌ها شد.

رجبی گفت: اتفاقی که سال گذشته افتاده است این‌که کارخانه‌ها برای صادرات محصولات تولیدی خود به وزارت صمت نامه نوشتند و هفته گذشته وزارت صمت به همین دلیل ما را به دفتر سلولزی دعوت کرد، اما ما و اتحادیه‌های صادرکنندگان و تشکلات دیگر مخالفت خود را با صادرات محصولات چوبی اعلام کردیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی درودگران و مبل سازان توضیح داد: با توجه به این‌که تمام برداشت برای تهیه مواد اولیه چوب از جنگل‌ها است و ما حتی آب مورد نیاز هم برای کاشت مجدد درختان را نداریم، قطعاً اگر این روند برداشت از جنگل‌ها ادامه پیدا کند تا چند سال آینده منجر به نابودی جنگل‌ها خواهد شد.