افزایش بیش از ۱.۵ درجه دمای هوا، تهدید جدی برای گونه های حیاتی زمین

نتایج یک مطالعه نشان می دهد: درصورتیکه دمای هوا بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند، گونه های مهم جانداران در معرض تهدید قرار می گیرند.

به گزارش زیست آنلاین، به نقل از روزنامه گاردین ،درصورتیکه محدود کردن افزایش دمای جهان به ۱.۵ درجه سانتیگراد میسر نشود، مرجان ها دچار پدیده سفیدشدگی می شوند، پنگوئن ها زیستگاههای خود را در قطب جنوب از دست می دهند، پوفین ها (puffin) در اطراف سواحل انگلیس دیگر قادر به تغذیه و پرورش جوجه های خود نخواهند بود و میمون سنجاب سیاه آمازون نیز از بین می رود.

گزارش صندوق جهانی طبیعت (WWF) در مورد اثرات شرایط آب و هوایی روی ۱۲ گونه اصلی در سراسر جهان حاکی از آن است درصورتیکه دمای هوا بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند، بسیاری از گونه ها با مشکلات فزاینده ای برای یافتن غذا یا بقا مواجه خواهند شد.

اگرچه ممکن است گرم شدن ۰.۵ درجه سانتیگرادی دما بیش از سطح فعلی ناچیز به نظر برسد، این گزارش نشان داد اثرات آن می تواند برای طیف گسترده ای از گونه ها از جمله پلنگ برفی، اسب آبی، میمون و قورباغه، لاک پشت های دریایی و مرجان مضر باشد.

لاک پشت های چرمی حتی به تغییرات جزئی دما نیز حساس هستند زیرا جنسیت لاک پشت در حالیکه تخم در ماسه قرار دارد تعیین می شود. هرچه شن و ماسه داغتر باشد به این مفهوم است که تعداد لاک پشتهای ماده بیشتری از تخم خارج می شوند./ایسنا