استقرار فعالان عرصه انرژی در ساختمان “انرژی نزدیک‌به‌صفر”

در ناحیه نوآوری شریف، ساختمان انرژی نزدیک به صفر احداث خواهد شد که تا بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است فعالان حوزه انرژی در آن مسقر شوند.

به گزارش زیست آنلاین، زینب حمیدزاده، دستیار توسعه زیست بوم نوآوری حوزه انرژی معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اجرای پروژه احداث ساختمان انرژی نزدیک به صفر در ناحیه نوآوری شریف، گفت: این پروژه با حمایت مالی و کارفرمایی معاونت علمی، صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و در ایستگاه نوآوری شریف و پروژه EEEB اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه این ساختمان، به گونه‌ای طراحی خواهد شد که تا حد ممکن نیاز انرژی با منشا سوخت‌های فسیلی ساختمان را به سمت صفر کاهش دهد، اظهار کرد: شاخص عملکرد انرژی این ساختمان بین ۵۰ تا ۷۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال است و کمترین اثرات مخرب بر محیط زیست را خواهد داشت.

حمیدزاده هدف کلی این پروژه را توسعه زیست بوم نوآوری حوزه انرژی در بخش ساختمان دانست و ادامه داد: قرار است این ساختمان به عنوان مرکزی برای کارشناسان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه بهینه‌سازی انرژی برای آموزش و ترویج فرهنگ در این زمینه شناخته شود. همچنین با اهداف ترویجی که دنبال می‌شود، امید است که بتوان با رویکرد بهینه‌سازی انرژی و کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر کمکی به اصلاح رویه‌های ساخت و ساز رساند.

دستیار توسعه زیست‌بوم نوآوری حوزه انرژی معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر شهرهای بزرگ کشور با دو مشکل “آلودگی” و “پیک مصرف انرژی بخش خانگی” روبرو هستند، اظهار کرد: در صورت توسعه ساختمان‌های انرژی صفر و نزدیک به صفر، این معضلات نیز تا حد چشمگیری کاهش خواهند یافت و طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان، جذابیت چنین ساختمان‌هایی، حتی در کشور ما با گذر زمان افزایش خواهد یافت.

حمیدزاده یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است فعالین زیست بوم حوزه انرژی اعم از شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌های نوآور حوزه انرژی و فناوری‌های پاک در این ساختمان مستقر شوند و همزمان امکان بازدید عموم مهندسین، معماران، اساتید و دانشجویان حوزه انرژی از ساختمان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی با ابراز امیدواری از اینکه تا بهمن ماه سال جاری، این ساختمان به بهره‌برداری برسد، گفت: طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ تحت عنوان اصلاح الگوی مصرف، صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید با اعمال مجموعه‌ای متعادل از اقدامات قیمتی و غیرقیمتی به منظور کاهش مستمر شاخص شدت انرژی کشور به حداقل دو سوم میزان کنونی (منظور سال پایه = ۱۳۸۹)، تا پایان برنامه پنجم توسعه (سال ۱۳۹۵) و به حداقل یک دوم میزان کنونی تا پایان برنامه ششم (سال ۱۴۰۰) تحقق یابد، درحالی که روند شدت انرژی ایران طی سال‌های اخیر روندی افزایشی بوده است و عدم تطابق روند شدت انرژی در ایران، با روند حاکم بر جهان، نشان می‌دهد هنوز اهمیت مدیریت مصرف انرژی در کشور و همچنین لزوم بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر مورد توجه قرار نگرفته است.