استان هایی که از آتش سوزی های اخیر بیشتر آسیب دیده اند

در آتش سوزی های امسال جنگل ها، سه استان کردستان، مرکزی و خوزستان بیشترین آسیب را دیدند.

به گزارش زیست آنلاین، به‌ طور کلی عوامل انسانی و غیر انسانی مختلفی سبب وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به بی‌احتیاطی برخی رهگذران، آتش‌زدن جنگل و مرتع به دلیل افزایش اراضی زراعی، آتش زدن بقایای گیاهان زراعی در اراضی مجاور جنگل و مرتع، خشکسالی‌های پی در پی و … اشاره کرد. با وجود اینکه به گفته سرهنگ علی عباس‌نژاد – فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری – تابستان امسال تعداد آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی در کشور کاهش پیدا کرد اما خسارت ناشی از آن‌ها به دلیل نبود تجهیزات بیش از سال‌ گذشته بود.

عباس‌نژاد به نکاتی دیگری نیز اشاره کرد که در ادامه آمده است:

طی تابستان امسال ۶۴ فقره‌ آتش‌سوزی در جنگل‌های طبیعی کشور به وقوع پیوست که نسبت به سال قبل ۸ درصد در عدد وقوع کاهش داشت.

در جنگل‌های دست‌کاشت کشور نیز طی تابستان ۶۸ فقره آتش‌سوزی اتفاق افتاد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ مورد کاهش در عدد وقوع داشت.

بر خلاف اینکه تعداد آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده بود اما میزان خسارت‌ آن بیش از سال گذشته بود، به طوری‌که سال گذشته خسارت آتش‌سوزی‌ها ۱۰۳۰ هکتار بود اما امسال به بیش از ۱۶۰۰ هکتار رسید.

تابستان امسال متاسفانه سازمان جنگل‌ها به دلیل عدم تخصیص بالگرد امکان اطفای حریق به‌صورت هوایی را نداشت و به همین دلیل عملیات اطفا در نقاط صعب‌العبور طول می‌کشید. از این‌ رو خسارت آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال‌ گذشته بیشتر شد.

بیشترین آتش‌سوزی‌ها طی تابستان در منطقه زاگرس به وقوع پیوست و بیشترین خسارت وارد شده طی این آتش‌سوزی‌ها در استان‌های کردستان، مرکزی و خوزستان بود.

به گزارش ایسنا، علت وقوع ۹۰ تا ۹۵ درصد این آتش‌سوزی‌های عوامل سهوی و عمدی انسانی بود همچنین برخی افراد به قصد تصرف زمین و یا اختلافاتی که درباره موضوع مرتعداری دارند اقدام به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع کردند.