ارائه نسخه جامع‌نگر برای رفع مشکلات واحدهای راکد

تهران- ایرنا- قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تیم‌های عارضه‌یابی، مسائل و مشکلات واحدهای راکد و غیرفعال را به صورت کامل در نظر می‌گیرد و نسخه جامعی برای رفع مشکلات‌شان می‌پیچند.

«آرمان خالقی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره احیاء و بازفعال‌سازی واحدهای تولیدی و صنعتی، افزود: مطابق آمارهای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از سال گذشته تا پایان تیرماه امسال نزدیک به ۲ هزار واحد با اجرای برنامه‌های حمایتی، سیاست‌های جبرانی و غیره احیاء شده و به چرخه تولید بازگشتند.

وی بیان‌داشت: از آنجایی که موضوع نهضت فعال کردن واحدهای راکد قاعده‌ای دارد، عارضه‌یابی دلایل رکود این واحدها در دستور کار است.

خالقی خاطرنشان‌کرد: مشکلات تامین نقدینگی، فرسودگی ماشین‌آلات، رکود در بازار و نداشتن بازار برای محصولات، دشواری تامین مواد اولیه، مشکلات ناشی از تحریم‌ها، مشکلات درون‌بنگاهی و غیره، عمده مشکلات این واحدها را تشکیل می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه فقط با تزریق پول و تسهیلات نمی‌توان به رفع مشکلات این واحدها پرداخت، ادامه‌داد: معتقدیم باید همه مشکلات این واحدها با هم و در کنار هم دیده شود و یک مطالعه فنی- اقتصادی روی پروژه‌های راکد و نقاط ضعف و قوت آنها انجام داد تا به صورت پایدار و مستمر در بازار حضور یابند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به ورود داوطلبانه خانه صمت در برخی استان‌ها برای واکاوی مشکلات واحدهای یاد شده اشاره کرد و گفت: در این زمینه همکار و همراه وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک هستیم.

وی بیان‌داشت: اصل موضوع، پایش واحد به واحد این بنگاه‌هاست و مطابق آمارهایی که از سامانه بهین‌یاب وزارت صمت دریافت می‌شود، استعلام از واحدها در دستور کار قرار می‌گیرد.

خالقی یادآور شد: در این مسیر برخی واحدها و بنگاه‌ها نتوانسته‌اند مشکلات‌شان را به خوبی درک کنند، یعنی فکر می‌کنند با تامین نقدینگی یا رفع مشکل بیمه مسائل‌شان حل و فصل می‌شود، اما تیم‌های عارضه‌یابی مسائل را به صورت جامع و کامل در نظر می‌گیرند و نسخه جامع‌تری برای رفع مشکلات‌شان می‌پیچند.

وی به فرسودگی ماشین‌آلات و خطوط تولید به عنوان یکی از دلایل مهم راکد ماندن بسیاری واحدها هم در بخش معدن و هم در بخش تولید و صنعت اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد ماشین‌آلات مورد نیاز از خارج کشور تامین شود، همچنان با مشکلاتی نظیر تحریم‌ها و دشواری نقل و انتقال پول مواجه‌ایم، اما تامین آنها از داخل بسته به سطح تکنولوژی راحت‌تر است.

قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد:‌ با وجود همه مسائل یاد شده، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش، عمده مشکلات واحدها را تشکیل می‌دهد و انتظار می‌رود دولت نیز برنامه‌های خود در این زمینه و سایر زمینه‌ها را به‌طور مشخص ارائه کند.

وی یادآوری‌کرد: یکی از مشکلات، موضوع بازار و بازاریابی محصولات است، اما عمده واحدها با بازار محدود داخلی مواجهند که پاسخگوی میزان تولیدشان نیست و تحریم‌ها مانعی بر سر رفع این مشکل است.

به گفته خالقی، واحدها در عین حال با دستیابی به بازارهای خارجی، با قیمت تمام شده رقابتی و بهبود کیفیت تولیدات می‌توانند بخشی از مشکلات‌شان را کاهش دهند.

به گزارش ایرنا، پیشتر «علی رسولیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احیاء و راه‌اندازی مجدد ۳۵۲ واحد راکد و غیرفعال صنعتی واقع در داخل یا خارج از شهرک‌های صنعتی از ابتدای امسال تا اواخر مرداد ماه خبر داد.