اجرای موفق پویش مسیر سبز- ایران در خراسان رضوی

مشهد-ایرنا-سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:پویش “مسیر سبز – ایران پاک” که در نوروز امسال همزمان با سراسر کشور در این استان نیز برگزار شد، تلاشی برای یادآوری و جلب همکاری همگانی برای حفاظت از محیط زیست است.

مهدی اله‌پور روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه یک سازمان یا یک قشر و گروه نیست و طبق اصل ۵۰ قانون اساسی وظیفه همگانی است و مردم در آن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

این مسوول گفت: این پویش که با همکاری و مشارکت خوب مردم و همراهی همکاران محیط زیست در شهرستانهای استان خراسان رضوی با قوت اجرا شد، در حقیقت یادآور مسوولیت اجتماعی همگانی در برابر محیط زیست و حفاظت از آن است.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان خراسان رضوی اظهار کرد: پویش مسیر سبز- ایران در استان با اجرای ۱۴ محور کاری پیگیری و اجرا شد که استقرار مخازن جمع‌آوری پسماند در مناطق تفرجگاهی، توزیع پلاستیکهای زیست تخریب پذیر پسماند میان گردشگران، پاکسازی مناطق تحت مدیریت با حضور مسوولان ادارات و مشارکت سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای زیست محیطی، پاکسازی زیست محیطی محوطه‌های فرهنگی و تاریخی شهرستانها و پارکسازی ورودی و حریمهای راههای مواصلاتی با همکاری اداره راه و شهرسازی و سایر دستگاههای متولی از محورهای این پویش به شمار می‌رود.

اله پور پارکسازی طبیعت با حضور و مشارکت تعدادی دانش آموزان و اعضای سمن‌های زیست محیطی، پاکسازی اراضی پیرامون شهرکهای صنعتی با همکاری پرسنل مستقر در شهرکهای صنتعی، پاکسازی اراضی اطراف پلیس راهها و ایست بازرسی‌های استان، اجرای طرح جمع‌آوری زباله‌های برگشتی از طبیعت و پاکسازی پارکهای جنگلی و تفرجگاهها با همکاری طبیعت دوستان و اعضای داوطلبان هلال احمر از دیگر اقدامات انجام شده در قالب این پویش است.

وی ادامه داد: نصب پارچه نوشته آموزشی و بروشور اطلاع رسانی در جهت فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی گردشگران با محور حفاظت از محیط زیست و طرح جمع‌آوری سبزه هفت سین و رهاسازی ماهی‌های قرمز در استخر پارکهای شهری از دیگر اقدامات در قالب پویش مزبور است.

سرپرست اداره کل محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: اجرای این پویش موجب جذب و جلب همکاری بیشتر مردم، طبیعت دوستان و سایر مردم در انجام اقدامات حفاظتی و حمایتی بوده است.

سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی طبیعت، امسال اجرای طرح ملی “مسیر سبز – ایران پاک ” را با هدف اجرای طرحهای پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاهها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.

ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

گفتنی است طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها (‌مصوب ۱۳۸۳/۰۲/۲۰ مجلس شورای اسلامی) مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها ،روستاها و حریم آنها به عهده شهرداریها و دهیاریها، و در خارج از حوزه دهیاریها و شهرداریها بر عهده بخشداری‌ها می‌باشد .
بر اساس ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها (مصوب هیات وزیران) بخشداری‌ها باید بر اساس شیوه نامه‌های ارسالی از طرف وزارت کشور نسبت به جمع‌آوری ،حمل و دفن پسماندهای بین راهی از قبیل پسماندهای رستوران‌ها، پمپ بنزین‌ها و سایر تاسیسات اطراف راه‌ها و حریم راه‌ها اقدام نمایند. طبق تبصره همین ماده راهداری‌ها بایستی در مدیریت پسماندهای حریم جاده‌ها و اماکن بین راهی با بخشداری‌ها همکاری کنند.

سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون نظارت و مسوولیت حسن اجرای این قانون را بر عهده دارد.