آمازون هنوز در آتش می سوزد

زیست آنلاین: کارشناسان می گویند که این آتش سوزی ها ریشه در ورود غیرقانونی و شبکه های جنایی دارد که از منابع جنگل ها و پتانسیل های کشاورزی آن ها بهره برداری غیر قانونی می کنند.

به گزارش زیست آنلاین، گزارشی که هفته گذشته توسط موسسه تحقیقات زیست محیطی آمازون منتشر شد نشان داد جنگل زدایی و نه خشکسالی عامل اصلی آتش سوزی های ثبت شده در سال جاری است.
زمین خواری و استخراج چوب در مقیاس بزرگ باعث شده است تقابلی بین شبکه های جنایی و افرادی که سعی در محافظت از جنگل ها دارند ، ایجاد شود. بیش از 300 نفر از ساکنان جنگل، مقامات اجرایی و فعالان محیط زیست در یک دهه گذشته جان خود را از دست داده اند.
در این گزارش آمده است که یک سوم از آتش سوزی های این فصل در اراضی ثبت نشده و آسیب پذیر در مقابل زمین خواری اتفاق افتاده است. امسال افزایش چشمگیر آتش سوزی ها غافلگیر کننده بود. به طوری که تعداد این آتش سوزی ها، دو برابر میانگین بین سال های 2010 تا 2018 بوده است.

دیده بان حقوق بشر نیز گزارشی را منتشر کرد که به “مافیای جنگل بارانی”، که عامل از بین رفتن جنگل ها ، آتش سوزی ها و کشته شدن حافظان امنیت این سرزمین که عمدتا مردمان بومی هستند اشاره دارد.
آتش سوزی در جنگل های بارانی در ماه گذشته، هنگامی که تصاویر آسمان تاریک شده از دود برزیل باعث اعتراض بین المللی شد، توجهات جهانی را به خود جلب کرد.
این در حالی که وسعت آتش سوزی ها در هفته های اخیر کاهش یافته است که احتمالاً نتیجه فشارهای داخلی و بین المللی بر دولت برزیل برای انجام اقدامات مناسب بوده است.
به اعتقاد برخی فعالان محیط زیست، این وضعیت با وجود بولسونارو، رئیس جمهور برزیل بدتر می شود. حمله او به سازمان های زیست محیطی کشور، جنگل های بارانی و افرادی که در آنجا زندگی می کنند را با خطر بسیار بیشتری روبرو می کند.

منبع: nbcnews