گرانی در بازار به دنبال عدم توزیع کاغذ دولتی/ بدعهدی واردکنندگان توقف توزیع را رقم زد

بدعهدی واردکنندگان کاغذ دولتی در تحویل کاغذها به تعاونی آشنا موجب توقف دو هفته‌ای توزیع کاغذ دولتی شده،‌ موضوعی که افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد را رقم زده است.
قیمت کاغذ در بازار آزاد دو هفته‌ای‌ است که از 370 هزار تومان به 420 هزار تومان افزایش پیدا کرده و البته قیمت‌ها فعلا ثابت مانده است.
آغاز روند افزایشی قیمت کاغذ از تعطیلات دو هفته‌ای تهران رقم خورد،‌ زمانی که تعاونی ناشران آشنا اعلام کرد که توزیع کاغذ دولتی نیز به مدت دو هفته متوقف می‌شود،‌ در نتیجه ناشران برای تامین کاغذ خود به بازار آزاد روی آوردند و این افزایش تقاضا قیمت را افزایش داد. پس از اتمام تعطیلات اگرچه انتظار می‌رفت که توزیع کاغذ از سر گرفته شود اما در عمل چنین نشد و ناشران همچنان ناچار به تامین کاغذ از بازار آزاد هستند.
بنا به گفته برخی از ناشران به نظر می‌رسد که دست تعاونی از کاغذ دولتی خالی است و ادامه دار بودن این روند منجر به افزایش قیمت‌های بیشتر کاغذ در بازار آزاد و ایجاد حباب در ماه‌های آتی خواهد شد.
نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی به خبرنگار تسنیم می‌گوید که این انتشارات بیش از دو ماه است که تمامی حساب‌های خود برای کاغذ را تسویه کرده است و بیش از یک ماه است که کاغذهای مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کرده است.
وی معتقد است که وزارت ارشاد باید در حوزه کاغذ با ناشران شفاف باشد، اگر کاغذ دولتی هنوز از سهمیه سال گذشته موجود است که هر چه زودتر توزیع کنند،‌ اگر هم کاغذ نیست زودتر اعلام کنند.
قدیانی در پاسخ به اینکه برخی اظهارنظرها درباره بودن یا نبودن کاغذ دولتی در سال‌های اخیر موجب افزایش قیمت ناگهانی در بازار شده است،‌ شاید به همین دلیل است که وزارت ارشاد از اظهارنظر خودداری می کند،‌ گفت:  به هر حال باید شفاف بود. در وضعیت فعلی بسیاری از واردکنندگان به خاطر وجود کاغذ دولتی از واردات کاغذ خودداری می‌کنند.

وی افزود:‌ اگر چنین ادامه دهیم، زمانی می‌رسد که کاغذ در انبارها وجود ندارد و این خود باعث گرانی‌های بیش از پیش کاغذ می‌شود.
علیرضا رئیس‌دانا مدیر انتشارات نگاه نیز از جمله دیگر ناشرانی است که نتوانسته‌است کاغذ دریافت کند‌، وی می‌گوید: توزیع کاغذ اگرچه اندک اما ادامه دارد و جای نگرانی نیست.
اما به واقع ماجرا چیست؟ آیا سهمیه 40 میلیون یورویی کاغذ دولتی سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کاغذ نشر تمام شده است؟ اگر تمام نشده و بنا به گفته مشاور معاونت فرهنگی در روزهای اخیر،‌ خبرهای خوشی از توزیع کاغذ در راه است،‌ چرا تاکنون توزیع انجام نشده است.
محمد‌علی جعفریه مدیر نشر ثالث در این زمینه می‌گوید:‌ مشکلی که در توزیع کاغذ دولتی پیش آمده این است که تعدادی از واردکنندگان کاغذ دولتی هنوز به تعهدات خود عمل نکرده و کاغذ را تحویل نداده‌اند. این کاغذها که از سال گذشته پروفروم‌های تایید شده داشته‌اند در انبار واردکننده‌ها هستند و مذاکرات برای انجام تعهدات این واردکنندگان انجام شده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا از سهیمه کاغذ دولتی همچنان باقی مانده است یا خیر؟ گفت: بله، فعلا جای نگرانی نیست.
با توجه به اینکه بسیار بعید به نظر می‌رسد که دولت برای سال آینده هم ارزی به کاغذ اختصاص دهد،‌ قطعا سهمیه کاغذ دولتی تا پایان سال یا نهایت چند ماه ابتدایی سال آتی را کفاف خواهد داد، از سوی دیگر در فرصت طلایی پیش آمده برای تولید نیز کاری از پیش نبرده‌ایم، بنابراین باید گفت که سال آینده سال سختی برای کاغذ و مصرف‌کنندگانش خواهد بود. مگر اینکه در فرصت باقی‌مانده تولید را دریابیم.