کشتیرانی اروپاییان تضعیف کننده اهداف اقلیمی است

زیست آنلاین: در یک گزارش آمده است انتشار گازهای گلخانه ای حمل و نقل دریایی معادل ردپای کربن یک چهارم از اتومبیل های مسافربری است.

به گزارش زیست آنلاین، تحلیل ها نشان می دهد انتشار گازهای گلخانه ای از حمل و نقل دریایی برابر با ردپای کربن یک چهارم از اتومبیل های مسافربری در اروپا است و در مسیر کشورهایی است که در حال کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و محدود کردن گرمایش جهانی هستند.

علی رغم مقیاس انتشار گازهای گلخانه ای از کشتی های باری و مسافربری، آنها بخشی از اهداف کاهش تولید گازهای گلخانه ای توسط کشورها به عنوان قسمتی از توافق نامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی نیستند.

براساس گزارشی که روز دوشنبه توسط موسسه مردم نهاد حمل و نقل و محیط زیست منتشر شد، میزان انتشار گازهای های گلخانه ای از حمل و نقل دریایی در فرانسه، آلمان، انگلیس، اسپانیا، سوئد و فنلاند در سال 2018 بیشتر از میزان انتشار گازهای گلخانه ای از کلیه خودروهای مسافری ثبت شده در 10 شهر از بزرگترین شهرهای هر کشور بود.

در این گزارش آمده است بخش حمل و نقل دریایی در سال 2018 حدود 139 میلیون تن دی اکسید کربن منتشر کرده است که برابر با دی اکسید کربن حاصل از یک چهارم ناوگان مسافربری اروپا یا 68 میلیون اتومبیل است.

از سال 2015، شرکت های حمل و نقل مجبورند داده های مربوط به میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را تحت آیین نامه نظارت، گزارش و تأیید اتحادیه اروپا (MRV) اعلام کنند.

این گزارش مدعی است حمل و نقل کالاهای مصرفی نظیر لوازم الکترونیکی، میوه، لباس و اسباب بازی عامل اناشار حدود 11 میلیون تن دی اکسید کربن بوده است.

نویسنده این گزارش می گوید این صنعت یک‌ سنت هم برای انتشار کربن خود پرداخت نمی کند و اتحادیه اروپا تاکنون هیچ کاری برای مهار آسیب های خود انجام نداده است. تجارت اروپا نباید فقط به خاطر اینکه رهبران اتحادیه اروپا از پاکسازی حمل و نقل دریایی غفلت کرده اند، کثیف باشد.

اما شرکت هایی هم هستند که برای این مسئله قدم مثبتی برداشته اند. شرکت MSC یک ناوگان مدرن و سبز را اداره می کند و سرمایه گذاری زیادی در فن آوری های کم کربن و برنامه های گسترده جدید برای ساخت و ساز بمنظور تقویت عملکرد و به حداقل رساندن تأثیرات زیست محیطی خود می کند.

برنامه بهبود ناوگان MSC منجر به کاهش 13 درصدی انتشار دی اکسید کربن در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ شده است و به صنعت حمل و نقل دریایی کالا کمک خواهد کرد تا در جهت اهداف کاهش دی اکسید کربن بین المللی دریایی سازمان ملل متحد تا سال 2030، پیشرفت کند.

منبع: thegu